Na
63. Beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma, koji ovde
godine ide pod nazivom Filmski festival Beograd (Belgrade Film Festival / BFF), u okviru takmičarskog programa
„Domaći kratki igrani film“, prikazano je šest ostvarenja, uglavnom
neafirmisanih autora. U većini filmova preovlađuje interesovanje za probleme
mladih ljudi, za grupaciju kojoj po uzrastu pripadaju i sami autori (u nekoliko
slučajeva reč je zapravo o studentskim radovima): u čak tri filma radi se o
odlasku u inostranstvo, s tim što je u slučaju Tranzicije Milice Tomović akcenat više na razlogu odlaska, dok se Jedna noć Strahinje Savića i Put za Kujumbu Miroslava Savića bave
pitanjem rastanka, a filmovi Grad Maše
Šarović i Ljubav u doba kontrole Vladimira
Karana ispituju temu ljubavi, prvi u trilerskom, drugi u alegorijskom ključu. Sličnosti
su izražene i na planu stila i rediteljskih postupaka: reč je, naime, o ostvarenjima
koja su na tragu preovlađujuće struje evropskog festivalskog filma. U pitanju
su pretežno realistične priče, u žanru socijalno-psihološke drame, koje u
vizuelnom smislu teže dokumentarističkoj fakturi. Karakteristični elementi su kamera
iz ruke, dugi kadrovi, spontana, minimalna gluma, odsustvo čvrsto konstruisanog
sižea, pomeranje ka „filmu atmosfere“ koji ima za cilj pre da prikaže stanje
junaka, nego da razvija zaplet. Takva je i većina filmova sa beogradskog festivala,
iako se pojedini odvajaju od dominantne matrice.
Tranzicija, rediteljke Milice Tomović, priča je o Jani (Ivana
Vuković) koja želi da ode u inostranstvo kako bi promenila pol. Film opisuje
nekoliko dana pre njenog odlaska, tokom kojih se sreće i oprašta od bliskih
ljudi. Za njenu operaciju zapravo zna samo nekoliko njih, dok porodica misli da
ona odlazi na studije u Ameriku. Tako i sam naslov odražava nesporazum na kom
se bazira priča, a tranzicija se ne
odnosi na društvenu promenu, već na promenu na individualnom planu. U filmu
nema izraženog zapleta, već pratimo glavnu junakinju u različitim situacijama
koje treba da nam predstave njenu unutrašnju dramu. Za efektom neposredne
realnosti teži se uobičajenim postupcima – kamerom iz ruke bez čestih rezova, promenom
planova i akcentovanjem određenih likova promenom oštrine ili kretanjem samih
junaka u kadru, a potenciranje unutrašnje drame postiže se i angažovanjem
prostora van kadra: često vidimo u krupnom planu junakinju, dok u off-u čujemo
dijalog drugih likova. Ovaj postupak naročito dobija na smislu u scenama sa
porodicom, jer se njime potencira nerazumevanje između junakinje i njenih
roditelja.
Grad Maše Šarović prati mladi par, Dunju (Jovana Stojiljković)
i njenog dečka (Miloš Đurović), koji iz Novog Sada dolazi u Beograd. U tramvaju
sreću ekscentričnog mladića (Vladimir Gvojić), koji na veoma napadan način
pokušava da ostvari i održi komunikaciju sa njima. Ovaj susret na Dunju
ostavlja pomalo zastrašujući utisak, dok njen dečko u tome ne vidi ništa
zabrinjavajuće. Kasnije, uveče, kada dečko ostavi Dunju u parku kako bi otišao
da kupi vino, čudni mladić se opet pojavljuje. Igrajući na kartu misterije i
napetosti, Grad se približava trileru, ali rediteljka
ipak ne uspeva da razvije dobro postavljenu i intrigantnu priču, a film naročito
gubi na intenzitetu u završnici, kada nije sasvim jasno ni šta se zapravo
dogodilo. Iako je možda postojala namera da film ima donekle otvoren kraj, on
je izveden nespretno. Prelaz između intenzivno režirane scene kulminacije (kada
stranac pokušava da siluje Dunju) i njenog epiloga (kada se pojavljuje Dunjin
dečko), rešen je u svega nekoliko kratkih kadrova, pa to na gledaoca pre
ostavlja utisak zbunjenosti, nego višeznačnosti na koju je film računao.
Paradigma Deana Radovanovića počinje kao realistična drama: nastavnik
srpskog jezika (Bojan Žirović) dolazi kod roditeljâ jednog učenika (Dubravka
Kovjanić i Aleksandar Lazić), kako bi razgovarao o problematičnom sastavu koji
je napisao njihov sin. Kamernu atmosferu, statične kadrove i nešto sporiji
montažni ritam remete i očuđuju komika i blaga bizarnost nastavnikovog lika,
što nagoveštava i promenu žanra u pravcu drame apsurda. Promenu se vidi i u
stilskom obrascu: konvencionalnu i smirenu režiju zamenjuje poigravanje
određenim postupcima, što nam nagoveštava jedan neočekivani zoom na flašu
viskija, prvi momenat koji sugeriše razgradnju realnosti na koju nas je film do
tog trenutka navikao. Nadalje se koristi sve više ovakvih postupaka, a u jednom
trenutku pratimo dijalog roditelja i nastavnika u krupnom kadru u kome vidimo
sva tri lica, u dvostrukoj (u ovom slučaju trostrukoj) ekspoziciji.
Ljubav
u doba kontrole Vladimira
Karana primetno je kraći od ostalih (samo 5 minuta), i u tako kratkom
vremenskom periodu želi da ispriča ljubavnu priču sa metaforičkim potencijalom.
Devojka (Tamara Aleksić) stavlja mladiću (Miloš Vlalukin) povez preko očiju, on
sve vreme postavlja pitanja kuda idu, na šta mu ona ne daje odgovor. U jednom
trenutku on odlučuje da skine povez, posle čega se ona uvredi i odbija da
komunicira s njim. U svađi, mladić devojci udara šamar, posle čega dolazi do
epiloga u kom vidimo pokušaj pomirenja. U tako svedenoj priči, Ljubav u doba kontrole pre pokušava da
objasni kako funkcioniše određeni tip ljubavne veze, nego da govori o
konkretnim pojedincima. Povez preko očiju i igra koju igraju junaci ovog filma
mogu biti simboli poverenja, ali i određene potčinjenosti i kontrole. Skidanje
poveza tako znači i izneveravanje poverenja, ali i odluku da se stvarnost
napokon sagleda svojim, a ne tuđim očima. Primetan je i motiv vozova, koji uvek
sa sobom nose značenje određenog životnog puta, njegovog pravca i smera, kao i
neizvesnost i besciljnost lutanja. Junaci filma na kraju i završavaju na pruzi,
dok u pozadini vidimo voz koji odlazi.
Filmovi koji teže univerzalizaciji i alegoriji moraju dati gledaocu povod da neke elemente tumači kao simbole, i na kraju mu isplatiti uloženi napor. U tom smislu, česta zamka je nesklad između priče i stila, što je slučaj i sa ovim filmom. Ukoliko postoji namera da se ispriča jedna alegorična priča, onda to zahteva i određeni stilski otklon od realizma (da bi se simboli videli kao simboli, a ne kao obični elementi banalne stvarnosti), što u ovom filmu nije slučaj. Zbog tog kolebanja između dva pristupa, pomenuta simbolika često deluje kao nasilno nametnuta
Jedna
noć Strahinje
Savića govori o odnosu dve devojke,
od kojih jedna treba da otputuje u Ameriku, tokom noći koju provode zajedno pre
nego što će se rastati. Fokus reditelja je na devojci koja ostaje u Srbiji, a film
se u velikoj meri bazira na građenju atmosfere koja treba da stvori osećaj
nelagodnosti zbog rastanka i, još bitnije, zbog toga što junakinje ne pronalaze
adekvatan način da izraze ono što povodom rastanka osećaju. Stoga u filmu nema puno
naglašenih događaja, već se dinamika postiže promenom enterijera i eksterijera.
Te promene, paradoksalno, pojačavaju osećaj klaustrofobije, jer promena
okruženja ne omogućava i promenu unutrašnjeg stanja i odnosa likova – dve
devojke ne uspevaju da izađu iz zatvorenog prostora noći.
Ovaj
film se može uporediti sa filmom Tranzicija
već na planu motiva odlaska i rastanka, a oba filma donekle pate i od
sličnih nedostataka. I Jedna noć ponavlja
scene koje nam suštinski ništa novo ne govore. Međutim, Jedna noć kao prednost ima ogranićenje na jednu noć i na samo dve
devojke, te zbog toga izgleda koherentnije, a nemogućnost komunikacije između
dve junakinje dobija na intenzitetu. S druge strane, problem ovog filma je veća
neodređenost u slikanju likova nego što je to slučaj sa Tranzicijom. Reditelj nas nije uverio da je odnos dve devojke bio
zaista blizak i na taj način i sam rastanak gubi na svojoj emotivnoj težini.
Jedini pokušaj u tom smeru je scena u kojoj devojke na krovu jedne zgrade
posmatraju album sa zajedničkim fotografijama, no ta scena, sem fotografija kao
znaka o zajedničkoj prošlosti, nema ništa o odnosu likova, i tako izgleda pre
kao jedna konvencija koja se u trenucima rastanka podrazumeva (kliše stajanja
na krovu zgrade da ne pominjemo). Ukoliko je, pak, postojala namera da se
istakne upravo konvencionalnost takvih rastanaka, onda se to u filmu moralo
dodatno naglasiti. Ovako, rediteljeva namera nije baš jasna.
Put
za Kujumbu Miroslava
Savića takođe govori o odlasku i rastanku, s tim što u ovom filmu glavni junak
ne odlazi u Ameriku, već u Rusiju (iako tokom filma sluša pesmu "Amerika"
grupe Idoli), a radnja se odigrava u jednom manjem gradu u Srbiji. U jednoj
sceni vidimo zapuštenu, sablasnu fabriku, pa se tako pretpostavlja da je
odlazak u inostranstvo motivisan čisto ekonomskim razlozima. Enterijer kuće u
kojoj živi glavni lik govori o likovima na eksplicitniji način: soba glavnog
junaka Marka (Branko Perišić) je skučena i oskudno opremljena, u prvom planu ističe se jedino krevet,
dok je soba u kojoj boravi njegov otac Života (Irfan Mensur) neuredna, prepuna praznih flaša; na
jednom zidu su okačene brojne ikone, što se može tumačiti i kao ironijski stav
autora prema religiji koja tom čoveku nikakav izlaz ne može ponuditi, ali i kao
puku konvenciju koja govori više o liku koji takvu konvenciju poštuje, nego o samoj religiji.
U Putu za
Kujumbu dominiraju statični kadrovi, a veća pažnja poklanja se kompoziciji
kadra, koja postaje jedan od bitnih aspekata filma: tako oca vidimo najčešće u
istom, statičnom, sedećem položaju, u prvom planu kadra, dok se sin kreće
najčešće u drugom planu. Njihov sukob se tako intenzivira ne samo preko
dijaloga, već i preko planova u kojima ih reditelj najčešće prikazuje, preko
stava (otac sedi, sin najčešće stoji), kontrasta između očeve statičnosti i
sinovljeve dinamike... Skučenost prostora dodatno naglašava takav mizanscen. No,
kao nedostatak ovog filma nameće se slična scenaristička neivnentivnost, kao i
klišeizirani sukob oca i sina. Problematična je i scena u kojoj se glavni junak
sreće sa devojkom, jer se dotad ta devojka uopšte ne pojavljuje niti pominje,
kao ni kasnije, pa se zato postavlja pitanja njene funkcije u filmu.
Jovan Marković
Jovan Marković (Beograd, 1989). Diplomirao srpsku književnost i jezik na Filološkom fakultetu u Beogradu. Trenutno na master studijama teorije dramskih umetnosti i medija na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Pisao scenarija za igrane filmove, eseje iz oblasti teorije književnosti i filma, i filmske kritike.
(Prikaz je nastao u okviru radionice kritike "Filmske sveske", održane na 63. Beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma, pod mentorstvom Ivana Velisavljevića.)
No comments:
Post a Comment