Paradigma počinje kao
realistična drama: nastavnik srpskog jezika (Bojan Žirović) dolazi kod
roditelja jednog svog učenika (Dubravka Kovjanić i Aleksandar Lazić), kako bi
razgovarao o problematičnom sastavu koji je napisao njihov sin. Problematičnost sastava ogleda
se, kako kaže nastavnik, u načinu na koji je napisan, u pogledu na svet koji se
u njemu prepoznaje, a koji nikako ne odgovara detetu tog uzrasta. Vrlo brzo nakon ove početne, konvencionalne postavke,
film izneverava naša očekivanja, i od realistično-socijalne drame, putem uplitanja misterije, kreće ka psihološkom trileru, da bi uskoro opet promenio pravac, posle čega je sve teže odrediti njegovu osnovnu temu.
Ono što će se
dalje razviti na osnovu početne postavke (trougao: roditelji, nastavnik i dete)
najbliže se može objasniti kao drama apsurda, ne samo po odsustvu logike u
motivaciji likova, već i po tome što je mizanscen u velikoj meri pozorišni. Likovi
se nalaze skoro sve vreme u jednoj sobi, uz povremeno i vrlo ograničeno
kretanje, dok su, sa druge strane, ostali aspekti stila (rad kamere, montaža, upotreba
zvuka) naglašeno dinamični.
Pomeranje priče
od realističnog ka trilerskom obrascu naglašava se blagim zumom ka vrlo krupnom
planu nastavnika koji izražava svoju zabrinutost oko pomenutog sastava. Sve to
je ispraćeno i muzikom koja pojačava napetost. Pomeranje od trilerskog ka
apsurdnom dešava se odjednom, jednim naglim zumom na flašu sa viskijem. Promena
se dešava i u priči. To je trenutak kada majka prekida razgovor, ustaje da sebi
sipa piće, a otac bez ikakvog razloga pali televizor - prelomni trenutak posle
koga se sve otima kontroli. Kako se u priči gubi logika, tako se i na planu
stila gubi koherencija. Do tada smo gledali klasično režiran film, sa
ravnomernim, monotonim smenjivanjem sličnih planova. Od tada ćemo videti obilje
rediteljskih postupaka. Na primer, u jednom trenutku posmatraćemo razgovor koji
se odigrava između nastavnika i roditelja u trostrukoj ekspoziciji (videćemo
sva tri lica u jednoj slici).
Mogući razlog
za ovakav rediteljski pristup nalazi se u statičnosti postavke koju reditelj
pokušava da dinamizuje raznim “trikovima”. Kao efekat dobija se konstantan
osećaj zbunjenosti i u tome se možda krije problem ovog filma. Čak i u
filmovima koji računaju na takav efekat, zbunjenost ne bi trebalo da bude i
jedini utisak koji će gledalac posle filma sa sobom poneti. To znači da čak i
drama apsurda govori o nečemu i taj apsurd nekuda usmerava. Pre svega, jer
stvara svoj koherentan svet, u svojoj apsurdnosti ipak dosledan i čitljiv. Paradigma deluje kao da je krenula u
mnogo različitih pravaca i onda pronašla opravdanje u „apsurdu“ da na svim tim
pravcima ostane. U tom smislu bi, recimo, psihoanalitičko tumačenje ovog filma bilo samo jedna od mogućnosti za "razrešenje", ali film takođe ne
nudi dovoljno signala da bi se na toj mogućnosti duže zadržalo - pa se zato, nažalost, na kraju odustaje od bilo kakvog tumačenja, a šteta koju donose apsurd, konfuzija i "otvorenost" je po celinu filma veća od eventualne koristi po višeznačnost priče.
Ako imamo u
vidu prethodni film Deana Radovanovića, Ako
ikada jedne noći bilo kad (2012), jasno je da se radi o autoru kod
koga je sam rediteljski postupak veoma vidljiv i naglašen. Iako je po našem
mišljenju pomenuti film uspeliji od Paradigme
(jer je postupak delotvorniji), ipak
treba pohvaliti autora u njegovoj hrabroj nameri da istražuje granice
sopstvenog izraza. Takođe, treba istaći odličan rad
ostalih članova ekipe, pre svega dizajn zvuka Jakova Munižabe i fotografiju
Aleksandra Karaulića.
Paradigma Deana Radovanovića istakla se u okviru svoje kategorije na ovogodišnjem
festivalu dokumentarnog i kratkometražnog igranog filma u Beogradu, pre svega
zbog osobenog stila. Za razliku od ostalih autora koji su svoje izraze
oblikovali u pretežno realističnom obrascu, Paradigma
se okrenula potpuno suprotnoj tradiciji. Kako primećuje i Đorđe Bajić,
filmske uzore Deana Radovanovića treba tražiti u nadrealističkom shvatanju
filma - Bajić pre svega izdvaja uticaj Dejvida Linča, koji je i po našem
mišljenju u filmu najosetniji, naročito u onom aspektu u kome Paradigma, sem svog nadrealno-apsurdnog
efekta, navodi i na svojevrsno psihoanalitičko tumačenje. Paradigma možda nije bila najbolja u konkretnoj konkurenciji (nagradu je, na kraju, odnela Tranzicija Milice Tomović), ali
je, po našem uverenju, najbitniji film u okviru iste, jer sugeriše jedan
drugačiji pravac kojim naši mladi reditelji mogu krenuti.
Jovan Marković
(Prikaz je nastao u okviru
radionice kritike "Filmske sveske", održane na 63. Beogradskom
festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma, pod mentorstvom Ivana
Velisavljevića.)
No comments:
Post a Comment