Scenario i režija: Miloš Radović -
direktor fotografije: Dušan Joksimović – montaža: Đorđe Marković – scenografija:
Aljoša Spajić – kostimografija: Dragica Laušević – muzika: Mate Matišić –
uloge: Lazar Ristovski, Petar Korać, Mirjana Karanović, Nina Janković, Jasna
Đuričić, Mladen Nelević – produkcija: Lazar i Petar Ristovski – koprodukcija:
Ivan Maloča – proizvodna preduzeća: Zillion Films, Beograd, Inter Film, Zagreb,
uz podršku: Filmski centar Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu
Vojvodine, Hrvatski audiovizuelni centar, Eurimages – trajanje: 85 minuta –
Srbija, 2016.
U svom trećem celovečernjem igranom
filmu, Miloš Radović je u jakom polaznom konceptu pronašao meru koja mu je
nedostajala u prethodnim ostvarenjima (Mali
svet, 2003, Pad u raj, 2004), i
potpisao daleko koherentnije delo, čiji su gotovo svi elementi u službi osnovne
ideje. Naime, Dnevnik mašinovođe zasnovan
je na bizarnom podatku o velikom broju ljudi kojima mašinovođe tokom karijere
prekrate život – naravno, bez svoje krivice. Ideja o čoveku koji je takoreći prinuđen da ubija druge
stvara jak simbolički potencijal celog filma, a metafora oličena u mašinovođi
nije jednoznačna i lako čitljiva, ne iscrpljuje svoj potencijal u jednom,
definitivnom objašnjenju, ali filmu obezbeđuje koherentnost i ne dopušta
reditelju da se izgubi u zavodljivom
poigravanju apsurdom.
Priča prati Iliju (Lazar Ristovski),
čoveka koji ceo svoj vek radi kao mašinovođa, i čija se životna putanja igrom
sudbine ukršta sa putanjom Sime (Pavle Erić/Petar Korać), dečaka kog su
roditelji napustili, i koji, kad sazna pravu istinu o svom poreklu, odluči da
se ubije, pa ode na prugu i stane pravo pred voz kojim upravlja Ilija. Njihov
susret zapravo je jedan od onih retkih momenata kada mašinovođa uspeva da
zakoči, što pokreće razvoj odnosa dvojice glavnih junaka, na kom je film i
zasnovan. Ilija će usvojiti Simu, čija je sudbina, u nekom smislu, slična
njegovoj, najpre jer su obojica odbačeni, Sima kao neželjeno dete, a Ilija kao
svojevrsni višak društva koji pripada jedino mikrosvetu železnice. Odrastajući
uz Iliju, Sima želi takođe da postane mašinovođa, što mu Ilija, poučen
sopstvenim iskustvom, isprva brani. Međutim, Simina želja preovladava, čime se
sugeriše da u sazrevanju tuđe iskustvo igra zanemarljivu ulogu. Tako će Sima
morati da prevaziđe i prelomni korak u životu mašinovođe – da preživi svoje prvo
„gaženje“. Ovako isprepletane, dve životne sudbine, Ilijina i Simina, postaju
jedna drugoj terapija. Sima se bori sa odrastanjem, pa je njegovo prvo gaženje
zapravo metafora inicijacije u svet odraslih, pristajanje na život onakav kakav
jeste, dok se Ilijina priča odvija suprotnim smerom. Njegov odnos sa Simom je
put „omekšavanja“, ponovnog zadobijanja prava na emocije na koje on, prema
vlastitom uverenju, nema prava.
Način prikazivanja železničkog sveta
jedan je od najzanimljivijih elemenata ovog filma. Ljudi koji rade ili koji su
nekada radili na železnici toliko su povezani s njom da bukvalno žive u starim,
adaptiranim vagonima, u nekoj vrsti uređenog spremišta/remize, ali ceo taj
ambijent ne izgleda nimalo ruinirano, već blago začudno, što je efekat za koji
su najviše zaslužni scenograf Aljoša Spajić i direktor fotografije Dušan
Joksimović. U tom prostoru ljudi sa železnice provode ceo svoj život, pa tako
vidimo stvari koje ne bismo očekivali da tu nađemo. Ilija gaji cveće pod
veštačkim osvetljenjem, u tom prostoru se održavaju i proslave, kao što je ona
povodom Simine mature, vagon u kome živi Ilijina prijateljica Jagoda (Mirjana Karanović), inače
psiholog, prenatrpan je knjigama. Fotografija Dušana Joksimovića učinila je da
ovakav prostor, kao i ceo film, ne odišu pesimizmom zbog socijalnog položaja
likova. Akcentovanje toplih boja (kao upečatljive narandžaste nijanse koja se
provlači tokom celog filma) sugeriše pre romantično-melanholično atmosferu. Taj
odmak od realističnog prikazivanja odgovara sveukupnoj poetici filma, i poklapa
se sa onim što smo od Radovića već navikli da očekujemo – apsurdan, bizaran
svet sa izraženim elementima humora.
Radovićev humor u ovom filmu zasniva se
na nesporazumu između našeg sveta i sveta mašinovođa – ono što je gledaocu šokantno,
gaženje ljudi, mašinovođi je deo posla, i na ironičnim inverzijama počivaju
gotovo sve komične situacije i replike. Tako, recimo, na samom početku Ilija
dolazi na pregled kod dvoje psihijatara, ali kad oni čuju opis Ilijinog gaženja
čitavog romskog orkestra, toliko se šokiraju, da ubrzo Ilija pregleda njih i
daje im psihoterapeutske savete. Nevolja je, međutim, što se taj isti tip
humora ponavlja, pa posle nekog vremena gubi efekat. Kad je reč o glumi, mladi
Petar Korać tumači Simu u skladu sa celokupnom poetikom filma, karikirano i
prenaglašeno, što generalno ne predstavlja problem, sem u određenim momentima kada
bi dobro došlo malo suptilnosti u izrazu. Ipak, Korać uspeva da zadobije
simpatije gledalaca, što i jeste bio njegov osnovni zadatak, dok, sa druge
strane, Lazar Ristovski s lakoćom predstavlja nijanse Ilijinog suzdržanog
karaktera, a svakako treba pomenuti i mini-bravuru Tihomira Stanića u ulozi
samoubice s kojim Ilija pregovora na mostu.
Na planu pripovedne strukture, pak,
film povremeno pati od viškova i nerazrešenih čvorova, a najupadljiviji takav
višak je propratna, nezaokružena i slabo obrađena priča o Ilijinoj bivšoj
devojci Danici (Nina Janković), koja, čini se, postoji jedino zbog toga da bi
se nekako motivisala Ilijina rezigniranost i nemogućnost iskazivanja emocija. Iako
se reditelj trudio da dovede u vezu Ilijin odnos sa Simom i odnos sa Danicom, u
tome nije uspeo, za šta je najbolji primer scena u kojoj Ilija, u skladu sa
svojim stavom, hladno i bez pozdrava, isprati Simu u Pirot, a potom halucinira
Danicu. Kao da je i sam reditelj osetio nedovoljnu povezanost ova dva događaja,
te je morao da svoje objašnjenje Ilijinog stanja poturi jednom od likova, Sidi
(Jasna Đuričić), Ilijinoj komšinici i prijateljici. Ima tu još ponekih
nemotivisanih scena, kao što je ona kada Ilija i njegov prvi komšija iz vagona,
Dragan Dizel (Mladen Nelević), dolaze da biju Ljubu Manijaka (Haris Burina),
koji se nalazi, ne znamo zašto, u vodi sa maskom za ronjenje. Stiče se utisak da je ova scena
osmišljena na takav način jedino zato da se unese malo dodatne bizarnosti i
komike.
U celini gledano, Dnevnik Mašinovođe je očigledan pomak u karijeri Miloša Radovića,
na dramaturškom, ali još više na vizuelnom planu. Većinu manjkavosti prethodnih
filmova reditelj je u ovom ostvarenju prevazišao i uspeo da napravi delo vredno
pažnje. Zbog toga, Mašinovođa
zaslužuje preporuku gledaocima da ga pogledaju u bioskopima.
Jovan Marković
(Kritika je nastala tokom Škole dramaturgije "Slobodan Stojanović", pod mentorstvom Ivana Velisavljevića, u okviru 40. Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji)
Consultation on reproductive health care, care infertility treatment infertility. More information at: https://www.bacsichuavosinh.com
ReplyDeleteĐiều trị vô sinh hiếm muộn
thuốc chữa bệnh vô sinh ở nam giới
Chữa khỏi vô sinh
Điều trị vô sinh nữ
Bài thuốc Đông y chữa vô sinh hiếm muộn ở nam giới
The history of finger biometry was initiated in the late nineteenth century by scientist Francis Galton. Since then, it has grown tremendously thanks to a large team of geneticists and biologists. In 1880, Henry Faulds made the argument for the amount of fingerprint RC (Ridge Count) to assess the degree of fingerprint dependence on the genes.
ReplyDeleteThe scientists claim that fingerprints are formed under the influence of the genetic system of the fetus inherited and the impact of the environment through the vascular system and the nervous system located between the dermis and the expression the cover. Some of these effects are oxygen supply, nerve formation, the distribution of sweat glands, the development of epithelial cells. Interestingly, although there is a common genetic system Hereditary but fingerprints on the ten fingers of each individual individual. In 1868 the scholar Roberts pointed out that each finger had a different micro-growth environment; In addition, the thumb and index finger suffers from some additional environmental effects. So fingerprints on the top ten fingers of a different individual. The twin brothers (sisters) with fingerprint eggs are quite similar but still can distinguish fingerprints of each person. This is because although they have the same genetic system and share the same developmental environment in the womb, but because of their different position in the womb, their micro environment is different and therefore has different fingerprints. together.
Định hướng nghề nghiệp bằng sinh trắc vân tay
Trung tâm sinh trắc vân tay
Trung tâm sinh trắc vân tay uy tín
có nên làm sinh trắc vân tay cho con