TEKSTOVI NA BLOGU

Thursday, March 31, 2016

[BFF]: MEĐUNARODNI ANIMIRANI FILM




Treće takmičarske večeri u programu međunarodnog animiranog filma prikazano je petnaest filmova. Raznolikost i različitost u pristupima animaciji i temama koje se obrađuju u ovoj takmičarskoj celini bila je najočidlednija. Filmovi se mogu podeliti na komedije i filmove koji igraju na efekat komičnosti, duhovitosti, filmske šale, nekoliko metaforičkih/alegorijskih/bajkovitih filmova i nekoliko filmova koji se bave temama ozbiljne ljudske drame, ljudskom psihologijom i odnosima, te gubitkom bliskih ljudi.

Humor 

Pokušaj i pogreška, film Antje Hejn iz Nemačke, krajnje je duhovita priča na koju publika sjajno reaguje. Krupni plan čovekovog trupa otkriva detalj pokidanog dugmeta na kaputu, a nastojanje da se ono zameni stavlja junaka u komične situacije, ali ga i vodi ka davno zaboravljenim stvarima i emocijama.


Trial & Error Trailer from Protoplanet Studio on Vimeo.
 
Požurimo Margot Reumont iz Belgije kolažirana je parabola u žanru mjuzikl-komedije o voću u metrou koje uporno žuri ka svom konačnom odredištu pa makar ono bilo i tezga na pijaci. 
Bruno Tonder iz Belgije filmom Duboki svemir donosi zanimljivu sci-fi komediju o junaku koji napušta dom i ženu kako bi pronašao inteligentniji oblik života. Na tom putu susreće se sa duhovito ilustrovanim i animiranim svemirskim stvorenjima, ali i sa svojim niskim strastima.

Kloi Aliez iz Belgije nasmejala je publiku filmom Sve nijanse. Gradeći lutke od prekidača i kablova autorka parodira žensku prirodu kroz naraciju svih "ženskih" osobina koje se mogu voleti.

Pjotr Lok Hoang Ngok iz Poljske u komediji Gyros dance – animacijom punih vrednosti, kako boje, tako i crteža – pripoveda urnebesnu priču o vlasniku kioska za giros i njegovoj ženi, opsednutoj televizijskim spektaklima. Njena opsednutost glamurom odvodi ih u mnoge komične i ironične situacije, ali im istovremeno otvara mogućnost da preispitaju vrednosti svog odnosa.

Opisanim filmova zajedničke su neke odrednice komedije, i svi oni zapravo dobro koriste animaciju u cilju postizanja komičnih efekata koji vode ka određenoj poenti. Kao najsuptilniji u izrazu izdvaja se Pokušaj i posledice, koji svojim scenarijom, praćenim svedenom ali efektnom linijskom animacijom, uspeva da beznačajan problem pokidanog dugmeta pretvori u metaforičnu priču traganja za smislom.


Metafora

Hoblio – staza do slobode Piera Tonina mistična je priča o otkrivanju vlastitog puta. Ručno rađeni crtež, animiran kompjuterski i snimljen u jednom kadru, prati put mladog junaka sa teretom na leđima koji  nailazi na razna iskušenja kojima odoleva, smanjujući tako teret na leđima. 
Svetlana Adrianova iz Rusije predstavila se filmom Zvezdica, bajkovitom pričom o padu zvezde sa neba u vreme Božića, njenom opstanku na zemlji i borbi protiv gramzivosti ljudi čiji je dijalog u filmu ograničen na uzvike: “Moje!”

Apolon, Dafne i tama Martine Mrazove iz Češke mit o Apolonu i Dafne pretače u senzualan izraz mekim akvarel površinama i suptilnim linijskim crtežom. Erosova igra oličena u liku grotesknog zeca sa krilima kreće po zlu onog trenutka kada njegova strela pretvara Apolonovo srce u zmiju, koja ne razaznaje granicu između ljubavi i požude prema Dafne.


Apollo, Daphne and darkness TRAILER from Martina Mrazova on Vimeo.
 
Nilski konji Pjotra Dumala iz Poljske potresna je drama o odnosima muškaraca i žena izražena kroz stilski prefinjen izraz kontrasta crne i bele boje.

Koštica jabuke Matilde Remi iz Belgije groteskna je komedija koja reinterpretira bajku o Snežani i sedam patuljaka, smeštajući je u naše vreme. Dozvolivši Snežani da se opije i da bude melanholična, autor od lika Snežane ostavlja samo prepoznatljiv kostim princeze dok belo lice naružuju oči praznog izraza.

Politika Borislava Šajtinca komedija je koja kroz više pojedinačnih segmenata: "oportunista", "mi smo narod", "košmar", "globalno zagrevanje", "u jedinstvu je snaga", "aparthejd", "cilj opravdava sredstvo", "rast" i "politika", animiranom kombinacijom crteža i dokumentarističkih elemenata, na satiričan način uobličava celinu pojma politika. (Ovaj film dobio je Zlatnu plaketu Beograda kao najbolji u selekciji.)

Apolon, Dafne i tama i Nilski konji ubedljivo su najsnažnija, najkompleksnija i estetski izrazito promišljena ostvarenja ove alegorijske grupe koja kroz izuzetno svedenu animaciju i koloritne vrednosti uspevaju da potpuno ostvare alegorijsko značenje filmova. Ostali filmovi ove grupe svakako se mogu smatrati uspešnim ali su ostali zarobljeni u formi gega i simbolizmu koj
i je donekle i klišeiziran.


Drama
Mario rediteljke Tes Martin govori o izneverenoj ljubavi iz doba Prvog svetskog rata, rađen je u stop-motionu, nekonvencionalnom tehnikom crteža na staklu, i ispripovedan kroz formu dečije pesmice.


Mario from Tess Martin on Vimeo.
 
Poklon Džejkoba Freja iz Nemačke je 3D animirana priča o majčinom poklonu sinu, kojim želi da ga otrgne iz sveta video-igara. Poklonivši mu psa bez noge majka ga stavlja pred odgovornost odrastanja i učenja bitnih lekcija u životu.

Disanje pod vodom Gvendoline Gamboa iz Belgije prati devojku koja uči da se nosi sa gubitkom brata. Susret sa uspomenama u sobi nastradalog dečaka pretače se iz crteža olovkom u apstraktne oblike koji grade formu eksperimentalnog filma, a u koje mora zaroniti kako bi napolje izvukla školjku kao simbol uspomene na brata. Time ujedno prevazilazi svoje patnje i strahove vezane za tragični dogaćaj.

Vojček Sobčik iz Poljske filmom Leto 2014 pruža poetsku dramu o surovosti i večitoj želji za dominacijom, iskazanom kroz istorijske borbe, a spektrom ograničenim na sivu boju i kontinuiranim kadrom održava neprekinut vremenski tok filma.

Iz ove grupe filmova najoriginalniji je Mario. Govoreći kroz kontrastiranje na planu zvuka, suprotstavljajući naraciji dečje durske nabrajalice molsku diskretnu klavirsku muziku, a svemu tome opet jako lep crtež na staklu mada na momente sveden na odnose toliko puta viđenih simbola ovaj film uspeva da progovori o bolnoj intimnoj temi prevare i ubistva, uspevajući pritom da bude i ironičan. Film Disanje pod vodom, koji tretira sličnu temu gubitka voljene osobe, mogao je biti isto toliko dobar ali momenat suočavanja glavne junakinje sa bolom kao da je iskorišćen za demonstriranje tehničkih veština koje se dotiču experimentalnog filma stvarajući tako gotovo film u filmu koji iskače iz odabrane stilske matrice. 
Vladimir Zaharijević

No comments:

Post a Comment