Varvari, debitantski dugometražni igrani film Ivana Ikića, počivaju na priči zasnovanoj na isečku iz života mladenovačkih fudbalskih navijača/huligana/zgubidana… i sasvim skladno se nadovezuju na kraći niz debitantskih filmova utemeljenih u veru u spoj naturalizma i društvene svesti. Premda Varvari sveukupno gledano ostavlju bleđi utisak od dva prethodna filma iz tog mini-talasa (Tilva Roš Nikole Ležaića i Klip Maje Miloš), i čitava ekipa koja stoji iza Varvara i oni među posetiocima bioskopa koji se odluče da ovom sasvim valjanom filmu daju šansu imaju puno razloga za zadovoljstvo krajnjim ishodom ovog dela.
Istina, Varvari ne poseduju silovitu emotivnost i odrešitost Klipa, nema tu ni autentičnosti i zaokruženosti koje krase Tilvu Roš, ali, i mimo tih poređenja, Varvari ostavljaju utisak posve uspelog debitantskog filmu. Ikićev naturalizam je promišljen, a vredi istaći da je on dosta elegantno uspeo da pojasni širi društveni kontekst i relevantnost priče koju je odabrao da ispripoveda baš u ovom trenutku. Tome treba pridodati i lakoću sa kojom fotografija i montaža prate atmosferu, duh i ritam priče, kao i egzistencije junaka koji srljaju ka beznađu od koga na fatumskom nivou ionako nikako ne bi mogli da uteknu, a pohvale zaslužuje i efektan odabir muzike.
Varvari otvoreno očitavaju ideološka ubeđenja svog ključnog autora i na tom planu Varvari odnose laku pobedu nad, recimo, ideološkom nezgrapnošću čak i degutantno didaktičnog Šišanja od pre par leta. Istini za volju, Ikić na tom polju nepotrebno istrčava u pravcu brzpotezne poente (baš junaci Varvara po dolasku na protest zbog samoproglašenja nezavisnosti Kosova i Metohija u Beogradu učestvuju u onim čuveno-zloglasnim krađama patika i sportske opreme), ali to se, skupa sa povremenim neskladom u glumačkoj igri odličnih i izrazito nadahnutih naturščika i nekih od ovde uposlenih profesionalnih glumaca, lako da pojasniti početničkim nesigurnostima i omaškama u proceni.
Krajnji zbir otkriva sledeće – barem jedna od preostalih svetlih tradicija srpskog filma, ona koja se tiče zadovoljavajućih, pa i vrlo uspelih debitantskih filmova autora iz Srbije, u Varvarima je dobila još jedan snažan argument, a Ikić je ovim filmom svakako izborio pravo na ponos sa punim pokrićem.
Izvor: City Magazine
No comments:
Post a Comment