U BAJCI, NA
BICIKLIMA:
TEMATSKA ANALIZA FILMA NEPOSLUŠNI MINE ĐUKIĆ
TEMATSKA ANALIZA FILMA NEPOSLUŠNI MINE ĐUKIĆ
Upozorenje: u tekstu
se analizira celina filma, što uključuje i opise scena koje su važne za
preokrete u priči, kao i kraj filma.
Režija i scenario: Mina Đukić. Direktor fotografije: Đorđe
Arambašić. Montaža: Ivan Vasić, Dragan Von Petrović. Scenografija: Nikola
Berček. Kostimografija: Suna Kažić. Uloge: Hana Selimović, Mladen Sovilj, Marko
Janjić, Danijel Šike, Minja Subota, Branka Šelić, Žarko Radić. Produkcija: Kiselo
dete, Beograd / Les films d’Antonine, Paris / Augenschein Filmproduktion GmbH,
Köln.
Zemlja i godina proizvodnje: Srbija, 2014.
Iako pripadaju umetničkom,
autorskom filmu, Neposlušni Mine
Đukić drže se matrice klasične road-movie
dramaturgije: dvoje odlaze na put, polako shvataju prirodu svog odnosa, otkriju
da su zaljubljeni jedno u drugo, i da to može biti problem. Međutim, romantična
atmosfera gotovo nestvarnih predela po kojima se voze dvoje junaka, i veoma
važna uloga začudnog naratora, od Neposlušnih
stvaraju bajkovitu drumsku melodramu, koja osim muško-ženskog odnosa
tematizuje odrastanje, smrt detinjstva, i, naposletku, majčinstvo, te u domenu
značenja postaje nešto komplikovaniji slučaj.
Kao što i sam film Neposlušni predstavlja oproštaj od
večite igre koju čini detinjstvo, odnosno pokušaj da se ta igra zadrži na silu,
tako i likovi ovog filma predstavljaju već zrele ljude koji odbijaju da se
pokore zakonima odraslih. Film govori o Leni (Hana Selimović) i Lazaru (Mladen
Sovilj), najboljim prijateljima iz detinjstva, koji se sreću posle tri godine,
kada se Lazar vrati u rodni grad, na sahranu svog oca. Tu počinje zaplet, smešten
u pomalo izmeštenu sadašnjost malog vojvođanskog mesta. Uskoro,
Leni i Lazar kreću na put, i, vozeći se biciklima po romantičnoj ravnici u leto,
uživaju u slobodi i uzbuđenju koje im donosi igra na granici prijateljstva i
ljubavi.
Fabula filma, međutim, počinje nešto ranije, u Lazarevom i
Leninom detinjstvu. O tom periodu najviše stvari doznajemo iz Lenine
perspektive, zbog čega, već na početku, gledaoci imaju utisak da je ona glavna
junakinja filma. Vidimo da su mali Lazar i mala Leni (Raslav Sekulović i Dunja
Tatić) bili „neposlušna deca“, najbolji drugari nezainteresovani za bilo koga
drugog, a da se njihov odnos formirao u igrama moći i prevlasti. Oni se kreću
pustim mestima unutar sveta odraslih, po skrivenim kutovima pored kuća i groblja,
gde se u kadrovima ne pojavljuje niko osim njih. Nesputano jure biciklima kroz
prirodu, slobodno i neposlušno piške negde uz samu kuću, u kutu ulice, gde lako
mogu biti viđeni. Odnos moći konkretizuje se u različitim dečjim igrama – ko će
duže da izdrži u igri gledanja, a da ne pokaže emociju, ko će jače i uspešnije
da udara u igri „crvenih rukavica“. Kada nije sa Lazarom, Lena nema odnos prema
stvarnosti: ona se šeta grobljem, izgovarajući imena sa nadgrobnih spomenika,
mašući im rukama u znak pozdrava, i šaljući im poljupce. Tema detinjstva
dodatno je potcrtana pojavom Minje Subote, uz čije su dečje pesme brojne
generacije u ovoj zemlji odrasle, a koji je u ulozi Naratora, direktno se
obraća kameri, i u jednom trenutku čak utiče na radnju filma.
No, iako se flešbek
scene iz detinjstva pojavljuju duž celog filma, glavna priča koju pratimo
smeštena je u sadašnjost, i teče od trenutka kada se Lazar i Leni, u svojoj 24.
godini života, ponovo sretnu. Lazar je otišao na studije u inostranstvo, i tri
godine se nije javljao. U međuvremenu, Leni je postala drugačija osoba: doduše,
i ova Leni je još dete koje paradajz jede kao jabuku, ne može da se probudi
ujutru, i takmiči se u tome ko više brljavi na svečanom ručku. Ali ova Leni,
kao što saznajemo od Naratora, pati od depresije onih koji ostaju u provinciji,
pokušava da se uteši seksualnim avanturama, i kljuka se životinjskim sedativima,
koje lako nabavlja, pošto su joj roditelji vlasnici apoteke. Uz blede izgovore,
izbegava svog momka Miljana (Marko Janjić), jer nije spremna da mu bude verna,
ni emotivno ni fizički. Pored svega, ona je mezimica svog oca Aleksa (Žarko
Radić), prema kojoj se on i dalje ponaša kao prema nežnoj devojčici što možda
neće moći sama kod kuće dok roditelji nisu tu, a s majkom Anom (Branka Šelić)
ima površan odnos dveju žena koje se ne razumeju (njihovu vidljivu interakciju čine
kratke replike i igre prebacivanja i ignorisanja). Međutim, kako opet saznajemo
od Naratora, Lenin najveći problem je taj što je trudna, a nije sigurna čije
dete nosi.
Ponovni susret Lazara i Leni odigrava se upravo u trenucima naglih
nagoveštaja svršetka detinjstva – Lazaru je umro otac, a Leni saznaje da je u
drugom stanju. Od tada, Leni strastveno pokušava da nastavi odnos sa Lazarom
tamo gde je nekada prekinut: u zajedničkom detinjstvu. Pre bilo kakvog
pozdrava, preko stolova na daći, Leni gleda u Lazara, kao nekada, kada su se
takmičili ko će duže izdrži a da ne pokaže emociju, na šta on uzvraća novim
izazovom – ko će biti neposlušniji, ko izdržljiviji, u, s obzirom na situaciju,
nedoličnom ždranju. Tu Lazar izlazi kao pobednik, a Lena, sa detinjim suzama u
očima, priznaje poraz. Tokom sledećeg susreta, u apoteci, razdvojeni šalterskim
staklom, bez reči zaigraju „crvenih rukavica“: na kraju igre, Lena pokuša da
pljune Lazara, ali pljuvačka završi na staklu. Kada se najzad sretnu nasamo,
bez simboličnih prepreka, Lazar i Leni ipak razreše svoje nesporazume nastale
zbog nejavljanja i neviđanja, vraćaju se starom duhu slobode i neposlušnosti, i
furiozno prolaze kroz pijacu, razbacujući voće i povrće. Osećanje slobode i
prijateljstva iz nestašnog detinjstva ponuka Leni da ode dalje, i pita Lazara da
li bi smeo da krene s njom na put u nepoznato, biciklima, na šta on odgovori
ponovnim podizanjem uloga, predloživši da se pođe odmah.
Putovanje na koje odlaze
predstavlja zaustavljeno vreme između detinjstva i onoga što sledi: izbačeni iz
konteksta svakodnevice sopstvenih života, Lazar i Leni prolaze kroz neku gotovo
izmaštanu zemlju, kroz idealizovani, beskrajni žitni Oz, u kojem vreme nema
nikakvu ulogu, osim što dani smenjuju noći. Uvek je dovoljno toplo, uvek ima
dovoljno hrane, uvek dovoljno čiste odeće za presvlačenje, jer sve izlazi iz
jedne male korpe, kao iz torbe Meri Popins. Tokom puta, Leni igra toplo-hladne
odnose sa Lazarom, pokušava da ga pravi ljubomornim dodvoravajući se Joci
Fitilju (Ivan Đorđević), momku koji se u nju platonski zaljubi i na čiji salaš
svrati da napuni telefon. Joca se savršeno uklapa u iskrivljenu verziju
detinjstva koje preživljavaju Leni i Lazar: obožava petarde i vatromete,
pokušava da zadobije pažnju devojke koja mu se sviđa nezgrapnim šalama, dok
pakosno omalovažava mladića kojem zavidi.
Međutim, ova romantična bajka biva prekinuta zvonom za
uzbunu, kada Lazar i Leni, bežeći od kiše, nezvani upadnu na svadbu. Pokušaj da
okaljaju i oskrnave venčanje, da zajedničkim snagama ismeju simbol zrelosti,
izvrnu ruglu proslavu onoga što bi po nekom opšteprihvaćenom redosledu trebalo
da kruniše ljubav dvoje ljudi, završi se kao veliki fijasko za Leni: Lazar se
spanđa za zgodnom svadbarkom, što Leni doživi kao izdaju, i, nalik na tužno i
ostavljeno dete, preko telefona sa pokidanim kablom moli svog tatu da dođe po
nju.
Ipak, Lazar i Leni se nekako pomire, a uskoro im se priključuje i Dani (Danijel Šike), dečak kog sretnu na putu, kraj reke. Iako Danija prihvataju kao drugara i saputnika, gotovo neprimetno Lazar i Leni počinju da se ponašaju kao dvoje odraslih u odnosu na to samo i nezaštićeno dete. Tokom seoskog maskenbala povodom Dana mrtvih, na groblju, Lazar i Leni saznaju da je Dani siroče kom su roditelji poginuli, koje poput njih beži od svega što ga plaši i s čim ne ume da se suoči. Na sasvim kratko, oni postaju porodica, a uporedo jača i seksualna privlačnost između Lazara i Leni. I dok dečak nedaleko odatle priprema hranu, Lazar i Leni se konačno predaju jedno drugom i vode ljubav u ambaru. Posle toga, u rano jutro, Lazar krišom i bez pozdrava odlazi, ispred tornada koji potresa salaš i nanosi lakše povrede Leni i Daniju. Leni tako ostaje sa dvoje dece – sa malim usvojenim dečakom i sa detetom koje očekuje. Lazar im iz daljine šalje pozdrav u vidu vatrometa preko sunčanog, plavog neba, a Lena sa detetom ulazi u kuću. Ostajući sami, Leni i Dani okreću se jedno drugom. Leni ga podiže poput deteta kome treba zaštita, i smiruje dugim zagrljajem. Time Leni pokazuje da je odrasla, a kraj priče sa decom i detinjstvom je tamo gde počinje priča majke, uz stihove dečje pesme koju pevaju Anica Zubović i Minja Subota: „Neka uvek bude sunce, neka uvek bude nebo / Neka uvek bude mama, neka uvek budem ja“.
U tematskom smislu, Neposlušni su, prema tome, film o problematičnoj
devojci koja odbija da odraste, no kada sazna da je trudna, i nakon što shvati
da je princ na belom biciklu otišao zauvek, konačno prihvata odgovornost zrele
osobe, odlučivši da bude majka. I bilo bi to sasvim zadovoljavajuće tumačenje,
da se ne čini kako postoji nekakav višak, koji je u ovoj analizi priče ostao
prećutan: naime, da li je ovo realistička priča, ispričana pravolinijski, bez
odmaka, klasičnofabularno? Odgovor na to pitanje je, čini se, negativan, jer Neposlušni sadrže nekoliko signala vrlo jake
stilizacije i samosvesti.
Tako u jednoj sceni drug (Bojan Žirović) pita Leni kakav joj
se film gleda, a ona mu kaže: ,,Da je komplikovano, da se dešava u zabiti, i da
se vole“, što je zapravo opis njenog ljubavnog slučaja koji čini radnju Neposlušnih. Leni nam time predočava
generalnu emociju filma, ali i sugeriše bitan deo svoje ličnosti – sanjarenje.
Da Leni doživljava svoj život kao film, svedoči upravo neobična pojava Minje
Subote u ulozi Naratora, koji učestvuje u događajima, vodi priču, a ponekad i
direktno utiče na njen tok. Kao kakav pripovedač romana, on kazuje priču iz
Lenine perspektive, mada se ponekad čini i da radi protiv nje.
Pomenimo nekoliko primera kako bismo razjasnili ovu funkciju
Naratora. Recimo, scena sahrane Lazarevog oca, na kojoj Narator ima ulogu
sveštenika, povod je da se vratimo u scene iz Lazarevog i Leninog detinjstva,
koje su se takođe odigravale na groblju. Vidimo Lazara i Leni dok igraju svoj
detinji repertoar – žmurke i šaptanje izmišljenog jezika – a Narator, stojeći kao deo scenografije, govori da tu
decu ništa ne razume. Time se gledaocima sugeriše da stupaju u vrlo ličan i
poseban kosmos koji su ova dva deteta sazdala isključivo za sebe. Skoro
dvadeset godina kasnije, taj isti jezik Leni koristi da bi, krijući se u šupi,
dozvala Lazara, misleći da će je nekom magijom njihove povezanosti primetiti.
Lazar to rešava malo realističnije – on uđe u apoteku gde Leni radi i pozove je
da se vide. Kod prvog uspešnog susreta nakon tri godine, Narator sugeriše
gledaocima o kojoj vrsti priče treba da razmišljaju povodom Neposlušnih, postavljajući retoričko
pitanje: hoće li Lazar uspeti da probudi Leni iz sna, ili će ga ona pretvoriti
u žabu?
Kako film odmiče, izgleda da smo svi uvučeni u taj san, u tu
bajku na velosipedima: svetli kolorit plavetnog neba i žutog klasja, nenarušen
od strane građevina, ili nepotrebnih osoba, naglašava romantične prizore
vojvođanskih seoskih puteva, dok dvoje mladih jezde na biciklima, a njena kosa
i suknja lepršaju na vetru, i potvrđuje nam da gledamo idealizovanu ljubavnu
priču, očišćenu od svega osim subjektivnog doživljaja junakinje. No, upravo
Narator odlučuje da tu idilu prekine. U već pomenutoj sceni svadbe, Lazar i
Leni ponavljaju svoje bahato, neposlušno
ponašanje koje su pre toga demonstrirali na pijaci, a Narator, sada u ulozi
svata, najpre publici kaže da će zagorčati život junacima, potom šapuće nešto
zgodnoj devojci na uho, i ona odvlači Lazara u kupatilo, iza čijih vrata ostaje
skrhana Leni, uokvirena prozorom, ponovo pred staklenom barijerom koja je
razdvaja od Lazara. Ovo je trenutak kada Narator prestaje da bude puki izveštač
ili komentator nečega što je bilo očigledno i pre njegove pojave, i otkriva da
je učesnik, ako ne i tvorac priče. Štaviše, sledeći put kada se pojavi, u
hodniku po kome Lazar luta tražeći Leni, on mu ukaže na koja vrata da kuca.
Dakako, nemoguće je zanemariti auru koju Minja Subota kao
glumac i pevač ima u izvanfilmskoj stvarnosti: on je legendarni voditelj dečjih
programa, kompozitor i pevač nekih od najpoznatijih dečjih pesama na prostoru
bivše Jugoslavije. Ipak, on ne igra sebe u filmu, već iz scene u scenu uzima
druge uloge. Nekada ga čujemo samo iz off-a,
ali se, indikativno, fizički pojavljuje na groblju (u scenama iz detinjstva i
na sahrani Lazarevog oca), u svadbenoj sali, i na kraju filma, pored žita, dok
Lazar beži ispred tornada, a Leni sa Danijem prema obližnjoj kući... U pitanju
su, reklo bi se, opredmećene metafore za početak i kraj života, i za sazrevanje, dakle: suštinski važni
momenti u kojima Narator odlučuje da se obrati gledaocima i saopšti im ključne
informacije o priči. No ima li Narator neku funkciju izvan metaforičke i
eksplikativne?
Zamislimo da Narator ne postoji. Naravno, opet bismo dobili
romantičnu priču bez srećnog kraja, ali bismo bili uskraćeni za duhovite,
ironične prepade koji presecaju emociju scena. Možda bismo se i mi, kao i Leni,
previše zaneli, ili bismo bespogovorno poverovali u priču? Narator nas, dakle, podseća
da ovo nije naprosto film o ljubavi: ovo je film o ljubavnoj priči. Na taj način, autorka stvara distancu i demistifikuje
tipično ženski mit o ljubavi kao ,,sudbinskoj“, i u najmanju ruku ,,filmskoj“,
i daje nam pogled na odrastanje (žene) kao na trenutak u kojem prestaje takva idealizacija
ljubavi.
Možda je i poslednji kadar neba sa pucnjavom vatrometa –
eksplozivnog, glamuroznog i kratkog – zapravo metafora za idealizovanu, filmsku ljubav; možda nam time film Neposlušni želi dobrodošlicu u
stvarnost.
Napisali: Aleksandra – Sanja Glovacki, Sara Marković, Irina Subakov, Aleksandar Savić, Strahinja Madžarević i Andrija Lakić.
Mentor, lektor i urednik: Ivan Velisavljević.
(Analiza je nastala u Školi dramaturgije „Slobodan Stojanović“, u
okviru 38. Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji.)
No comments:
Post a Comment