Novi kadar Dimitrije Vojnov za Novine novosadske napisao je kolumnu u kojoj je sabrao svoje utiske o filmu STALJINGRAD Fjodora Bondarčuka. Prenosimo deo tog teksta,
Bondarčukov
rad je na nivou ambicije, najpre u tehničkom smislu upečatljiv. Ipak, sama
priča na koju se fokusira je dosta mala
i ne bih rekao da zarobljava grandioznost staljingradske bitke i njenog
prelomnog uticaja na rat. Naravno, ideja da se velika priča ispriča kroz malu
priču može biti legitimna, ali Staljingrad
u tom pogledu nije naročito ubedljiv.
Film nosi
stripovsku stilizaciju i najviše podseća na 300:
Bitka kod Termopila Zeka Snajdera. Naravno, Snajderov film je u pogledu
estetizacije mita znatno radikalniji jer se oslanja na strip Frenka Milera
dočim Bondarčuk ipak traži oslonac u realnosti. No, osnovni pristup filmskom
jeziku je vrlo sličan u ova dva flma i ako imamo u vidu temu kojom se Staljingrad bavi, nema sumnje da je
pogrešan. Paralela sa 300 važi i za zaplet
o ratu u gradu koji vrvi od naivne karakterizacije i kič rešenja.
Bondarčuk jako
insistira na scenskim aranžmanima koji su u sloumoušnu i imaju snagu više kao
statični prizori nego kao pokretne slike. Ako tome dodamo da je scenografija takođe
u duhu stripovske stilizacije, sa obiljem detalja koji atakuju na čula, Staljingrad više podseća na nekakvu
umrtvljenu reklamu čiji je reditelj upravo savladao korišćenje specijalnih
efekata nego na punokrvni ratni film. Samo je otvaranje, u duhu Spilbergovog Spasavanja redova Rajana (ali slabije od
njega) uspelo da zarobi visceralnost rata.
Naročitu
političku dimenziju daje priča koja uokviruje
staljingradski deo a to je akcija spasavanja žrtava zemljotresa u savremenom Japanu
tokom koje narator pripoveda nemačkoj devojčici zarobljenoj ispod ruševina. Bondarčukov
statični, reklamdžijski, pristup stvarima najbolje rezultate daje u tim scenama
koje zapravo nemaju dramsku funkciju. No, politička funkcija je jasna i dosta
podseća na sovjetske filmove za koje je bilo svojstveno podvlačenje zaključaka
kako gledaoci ne bi imali nedoumice. Poenta koju apostrofira Bondarčuk jeste da
su događaji iz staljingradske bitke omogućili Rusiji da danas bude globalna
sila i podseća na sovjetsku ulogu u temeljnim istorijskim procesima savremene
civilizacije.
U poređenju sa
velikim sovjetskim filmovima o Drugom svetskom ratu i spektaklima na druge teme
u čijoj je režiji briljirao njegov otac, Fjodor Bondarčuk pravi veliki zaokret.
Naime, njegov rad nema energiju i umetničku autonomiju jednog Elema Klimova
koji je postavio standard za sovjetske filmove o Drugom svetskom ratu u
umetničkom pogledu, ali isto tako nema ni tu čistu fizičku spektakularnost koju
su imali pojedini projekti Mihaila Kalatozova ili njegovog oca. Naime, kod
Bondarčuka ima spektakla ali je realizovan racionalno
na način na koji bi to uradili Amerikanci, sa dosta specijalnih efekata, nema
one monumentalnosti kada se u kadru nađu desetine hiljada statista, ili kada se
za potrebe filma mobiliše vojska.
Jedan od
osnovnih nesporazuma u tumačenju istorije sovjetskog ili jugoslovenskog
filmskog spektakla jesu upravo istinite priče ili urbane legende o impresivnim
zahvatima koji su započinjani na njihovim snimanjima, poput mobilizacije vojnih
jedinica ili rušenja pravih mostova. U većini slučajeva takvi zahvati tumačeni
su kao primer bahatosti ili diletantizma, ali zapravo reč je o oklevetanom
pristupu režiji u kome se gradi spomenik koji za razliku od običnog filma nema
cenu.
Glumci sa
iskustvom igranja u partizanskim filmovima kažu da fizičko prisustvo velikog
broja statista i vojne tehnike utiče i na glumačku igru a čak ni sadašnji ruski
glumci sasvim sigurno nemaju toliku rutinu igranja pred zelenim ekranom na kome svi ti detalji tek treba da se docrtaju.
Uostalom i mnogi američki glumci koji mnogo češće glume pred zelenim ekranom imaju teškoće da se
adaptiraju na igru bez partnera ili u neutralnim ambijentima. Za razliku od
ranijih filmova kada su Amerikanci snimali filmove uz pomoć svih dostupnih
tehnika a Sovjeti (i Jugosloveni) velike freske sa rekonstrukcijama za čiju se
cenu ne pita, Fjodorov Staljingrad je
ipak običan muvi, a kao takav je
očekivano slabiji od nečega što bi na sličnu temu mogli isporučiti Amerikanci
ili čak Južnokorejanci.
Izvor: Stari Kadar
No comments:
Post a Comment