Novi kadar Dimitrije Vojnov na svom blogu razmatrao je nesposobnost Filmskog centra Srbije da izabere novog direktora,
Kolektiv
Filmskog centra Srbije koji inače šest godina ni nema direktora već
vršioca dužnosti odjednom biva "kolektivno" nezadovoljan programom iako
je teško reći da su se prethodno mogli navići na tako ambiciozne
tekovine institucionalne kulture kao što je program. Upitani da se
opredele između dva ponuđena programa, ovi "buntovnici na državnoj
plati" su odlučili da prekriže listiće i ne podrže ni jedan ni drugi. Ovo
je potpuno u skladu sa praksom srpskog državnog službenika da ne
odgovori ono što ga se pita nego da prokomentariše onoga ko pita.
Potom je
Upravni odbor, koji je trebalo da se izjasni između dva preostala
kandidata, odlučio da se opredeli za nekog novog koji se nije prijavio,
možda se još uvek nije ni rodio. Naravno, i Upravni odbor ima pravo da
ne bude zadovoljan kandidatima na nekom suštinskom nivou ali onda treba
sam da traži direktora a ne da ponižava učesnike i javnost ovom farsom o
konkursu.
Rezultat svega
ovoga je da Filmski centar Srbije sada ponovo mora da ima vršioca
dužnosti dok se ne izabere "pravi direktor". Dok ne izraste taj
"stalni", ovaj "mlečni" direktor će biti pouzdan znak da Filmski centar
ne može da odbrani ni elementarnu autonomiju od državnih institucija i
da uopšte nije slučajno žrtva svake stranačke smene koja se desi.
Filmski centar očigledno ne samo da je nesposoban da se osamostali već
neprestano i traži zaštitu svojih partijskih "padrina".
Otud ni ne
može da funkcioniše na bilo koji način iznutra već samo uz pomoć
pritiska spolja, od ljudi koji nisu ni na koji način ozvaničeni ili
izabrani kroz organe Filmskog centra. Samim tim, ni direktor ne može
biti onaj ko se prijavio na Konkurs već neko ko se pojavljuje mimo
procedure.
Sve ovo
naravno dovodi u pitanje funkcionisanje Filmskog centra Srbije u pogledu
njegovih drugih aktivnosti a to je, hteli mi to ili ne, formulisanje
kulturne politike ove države u domenu filma. Ljudi koji ne mogu da
steknu poverenje javnosti ni u ovako jednostavnim slučajevima sasvim
sigurno ne mogu da kredibilno obavljaju poslove koji su uvek u senci
delikatnih stvari kao što su konflikt interesa, lične netrpeljivosti i
sujete, sposobnost da se proceni nečiji umetnički rad itd.
Filmskom
centru Srbije se već godinama nije verovalo, ne samo zato što nije radio
pošteno već i zato što je u poslednje vreme dovedeno u pitanje da li je
i dalje instrument nekih "sivih eminencija" ili je samo reč o neznanju i
bahatosti. Sva je prilika da ni stari oligarsi više ne mogu da drže ovu
raspuštenu družinu u kakvom-takvom redu. Samim tim, kada do sledećeg
konkursa dođe, videćemo ko će uopšte biti spreman da se prijavi,
rizikuje javno poniženje i potom dalje radi u takvom ambijentu.
Filmski centar
Srbije je u svojim organima sporadično imao čak i vrlo kredibilne
ljude, ali su se i oni u tim prostorijama ponašali kao junaci Lemovog
romana "Solaris". Junaci tog romana, naime, suočeni sa "planetom koja
misli", morali su da prožive ovaploćenje svojih tajni i krivica, usput
gubeći razum.
Tako su i ljudi koje šaljemo u FCS suočeni sa "institucijom koja misli" i budi sve ono najgore u njima.
Izvor: Doba nevinosti
No comments:
Post a Comment