Nenad Polimac iz Jutarnjeg lista opisuje prvu epizodu RAVNE GORE.
Usprkos trudu 30-ak poklonika
SKOJ-a, Saveza komunističke omladine Jugoslavije, koji su demonstrirali ispred
zgrade Radio-televizije Srbije u Takovskoj ulici pokraj Narodne skupštine zbog
falsificiranja povijesti, tj. afirmiranja četničkog pokreta Draže Mihajlovića,
serija „Ravna gora“ čiji je RTS koproducent nije baš naelektrizirala Srbiju.
Prva epizoda u nedjelju uvečer kasnila je više od pet minuta jer je televizija
radije prenosila uživo kako je poludjeli umirovljenik, bogati gastarbajter u
selu Metikoš kod Kraljeva, zabarikadiran u svojoj kući satima držao u šahu
policiju, a u ponedjeljak ujutro predsjednik Tomislav Nikolić u posebnom
prilogu listu Politika pozabavio se predstojećom stotog obljetnicom Sarajevskog
atentata, a podjelu na četnike i partizane uopće nije ni spominjao.
Zato su književnici Dušan
Kovačević i Matija Bećković na izravan upit što misle o „Ranoj gori“ odgovorili
da je ona strana – komunistička - snimila u prošloj državi na stotine filmova o
svom viđenju povijesti, a ova naša (kakva god to da je) sad je napokon dobila
priliku za svoju verziju događaja. Ukoliko ste odgledali prvu epizodu, neće vam
biti jasno o čemu to Kovačević i Bećković govore. U njoj nema apsolutno ničega
zbog čega je serija – u proteklih godinu i pol koliko je trajalo njezino
snimanje, ponajviše zbog čestih prekida uzrokovanih nedostatkom novca –
pribavila toliki publicitet. U pitanju je doku drama koja se odigrava uoči
bombardiranja Beograda 6. travnja 1941. i koju se bez ikakve frke moglo
emitirati i za bivše Jugoslavije. Budući da kontroverzni Draža Mihajlović u
izvedbi Nebojše Glogovca, glumca koji nedjeljom uvečer zabavlja i čitavu
Hrvatsku u seriji Nove Tv „Stella“, stiže tek u četvrtoj (od ukupno deset)
epizodi, očito je redatelj i scenarist Radoš Bajić odlučio svoje glavne adute
rasporediti krajnje racionalno i na kapaljku. U uvodu nema apsolutno ničeg što
bi vas zdrmalo: da je u pitanju američka serija, autora bi pozvali na ribanje i
zaprijetili mu da u narednoj epizodi brže bolje smisli nekoliko atrakcija,
inače će obustaviti emitiranje. Bajić, dakako, nije pod takvim pritiskom, jer
je RTS jedva smogao sredstva da se uključi u projekt koji financijski
kontrolira sam Bajić: njegova obitelj strateški je raspoređena na sve ključne
pogone serije, pa je čak i direktor fotografije Predrag Jočić suprug Bajićeve
kćeri Jelene. Nešto slično u nas uspijeva napraviti jedino Antun Vrdoljak.
Prva epizoda zove se „Napad“ i
najzanimljivija scena u njoj je sastanak kasno uvečer u kabinetu „đenerala“
Dušana Simovića (poznati makedonski glumac Petre Arsovski): na njega stiže jedan
drugi „đeneral“, Bora Mirković (Lazar Ristovski), navodno mozak puča od 27.
marta koji je srušio vladu Cvetković-Maček i onemogućio pristajanje Jugoslavije
uz Sile osovine. Mirković je upravo iz britanskih izvora doznao da će se London
držati po strani u eventualnom sukobu Berlina i Beograda i da potonjem nema
pomoći, jer se Simoviću njemački veleposlanik uopće ne javlja. Jedini
disonantni element na tom skupu je Hrvat dr. Ivan Andres (novosadski glumac
Atila Giric), nekadašnji ministar industrije i trgovine u vladi
Cvetković-Maček, koji odmah napušta prostoriju, jer očito se ne podnosi s
karizmatičnim Mirkovićem. Tek da se zna koliko je hrvatski partner u tom
dramatičnom trenutku pouzdan. U materijalima
za seriju navedeno je da je u „Napadu“ trebao nastupiti i Irfan Mensur u ulozi
dr. Vladka Mačeka, no njegove su scene ili izbačene ili sačuvane za drugu
epizodu. Na takvom sastanku Maček ionako nije mogao biti, jer se u to vrijeme
nalazio u Zagrebu.
Još je jedino vrijedna spomena
scena u kojoj bude kralja Petra II Karađorđevića (Đorđe Živadinović), jer
bombardiranje samo što nije počelo. Momak je zaspao uz knjigu, posluga ga se ne
usudi trgnuti iz sna, a kada joj to i uspije, najveći je problem pronaći papuče
njegova visočanstva. Ima tu nešto malo stila i duhovitosti kao u engleskim
komedijama, no pokvari je replika jednog od časnika: „Narod koji izgubi kralja,
izgubio je sve“. Ipak, kako smo ranije čuli još veću banalnost, da „situacija u
kojoj se nalazimo nije nimalo laka“, a vidjeli i Bajićevo redateljsku
„suptilnost“ kada značajno mijenja fokus kamere s lica Ristovskog na sat na
kojem tek što nije otkucala ponoć, čudimo se da su u „Napadu“ i takve iskrice
kreativnosti uopće moguće.
Prva epizoda inače vješto
prikriva razmjerno skroman budžet, jer čim se dogodi nešto kompliciranije,
Bajić poseže za žurnalima: u jednom od njih možete i vidjeti krasno osvijetljen
most preko Save koji će uskoro biti srušen u bombardiranju. Njega će poslije
rata zamijeniti „Gazela“, ali se u to vrijeme smatrao fascinantnim
graditeljskim pothvatom. Ima i puno kompjutorskih intervencija, tako da sve to
skupa nezahtjevnom gledatelju zbilja može izgledati kao spektakl.
Bajić – nekadašnji glumac,
kasnije scenarist, pa redatelj popularne humorističke serije „Selo gori a baba
se češlja“ – navodno je godinama proučavao to razdoblje, dobro su mu rekli da
je jutro uoči bombardiranja bilo prekrasno, ali su mu zaboravili spomenuti da
je to bilo u nedjelju, inače ne bi inscenirao finale u tvornici u Rakovici,
gdje radnici upravo dolaze na posao. Ili je tako možda bilo u kraljevini
Jugoslaviji. Radnike su eksploatirali do te mjere da im nisu davali ni slobodnu
nedjelju, pa se valjda zbog toga država i raspala.
samo sto u pitanju nije gazela, vec Br5ankov most
ReplyDelete