TEKSTOVI NA BLOGU

Saturday, January 4, 2014

KRITIČAR NOVOSTI SUMIRA SEZONU



Borislav Anđelić, filmski kritičar Novosti, sumira proteklu filmsku sezonu,

* "KRUGOVI" - Srdan Golubović
* "FALSIFIKATOR" - Goran Marković
* "ODUMIRANJE" - Miloš Pušić

* "LJUBAV DOLAZI KASNIJE" - Aleksandar Đurović

* "MAMAROŠ" - Moma Mrdaković


FILMSKA umetnost je, u kontekstu naše kulture, zahvaljujući Zakonu o kinematografiji, izborila poseban status unutar ostalih delatnosti, što je svakako pažnje vredno. Ipak, u vremenu ozbiljnih ekonomskih teškoća društva u celini, to daje još skromne rezultate, daleko ispod očekivanih.

U potpuno razbijenoj bioskopskoj mreži, zbog nakaradno sprovedene privatizacije, uz odsustvo relevantnijih mera stimulacije plasmana domaćih filmova, naša kinematografija hronično teško dolazi do publike. Činjenica je i da u sferi digitalizacije ozbiljno kasnimo, što dodatno suočava sa promenama navika gledalaca sve više orijentisanih ka internetu.

Uklapajući se u postojeće modele međunarodnog finansiranja projekata, naši filmovi se, takođe, često odruču svojih dragocenih, autentičnih sadržaja i žanrovskih orijentacija, da bi lakše došli do novca postojećih stranih fondova. Bez obzira na uspehe i priznanja koja su pojedina naša dela dobila u svetu, tvorenjem svojevrsnog idejnog i tematskog kalupa, to dodatno komplikuje odnos sa domaćim gledaocima. Trebalo bi, ipak, napomenuti, da bez tih fondova na čije standarde moraju da se prilagode, mnogi naši filmovi, nažalost, ne bi bili realizovani.

Posle "buma" iz 2012. godine, kada smo imali čak 15 igranih i nekoliko dugometražnih dokumentarnih filmova, došlo je do osetnog pada produkcije, kao i stagnacije kvaliteta u 2013. Godinu smo završili sa svega devet igranih filmova (među kojima su jedan studentski omnibus i montaža filma od uspešne TV serije). U postojećoj finansijskoj situaciji to, ipak, predstavlja respektabilan rezultat.

Ubedljivo na vrhu te produkcije nalazi se film "Krugovi" Srdana Golubovića. Reč je o delu, koje je svoju svetsku premijeru imalo na Sandensu. Prikazan je i na festivalu u Berlinu, imao domaću premijeru na FEST-u, a potom uspešne nastupe na filmskim festivalima širom sveta. Rađen je prema motivima istinitih, tragičnih događaja u Trebinju, tokom građanskog rata u BiH, a prema zanimljivom scenariju Srđana i Melite Koljević, u sjajnoj režiji Golubovića, uz podršku izuzetne glumačke ekipe, predvođene Aleksandrom Berčekom i mladim Nikolom Rakočevićem.

Svojevrsna metafora ljudskosti u tmurnim vremenima "Falsifikator" uglednog reditelja Gorana Markovića, na momente, poprima karakteristike ironičnog i dirljivog dokumenta. Za priču o dobrodušnom čoveku koji fabrikuje falsifikovane diplome Marković je napisao i scenario.

Ono što ohrabruje, u postojećoj situaciji u kojoj se nalazi naš film, su ostvarenja mladih reditelja. Tu zapaženo mesto pripada Milošu Pušiću za film "Odumiranje" koji se na dirljiv način hvata ukoštac sa problemima napuštanja rodnog, seoskog ambijenta u potrazi za srećom negde u tuđini. Odlične uloge ostvarili su Dara Džokić i Branislav Trifunović.

Teme ljubavi, bračne krize, usamljenosti i dosade u obesmišljenim ritualima svakodnevice, iako "istrošen" filmski materijal, mladi reditelj Aleksandar Đurović vešto plasira u filmu "Ljubav dolazi kasnije". Reč je o autorskom osvrtu na tipične situacije iz života savremene generacije. Svojevrstan šarm donosi i film "Mamaroš" Mome Mrdakovića sa humornim konotacijama o vremenu bombardovanja i potrazi za srećom u Americi, uz odličnu glumu Mire Banjac i Bogdana Diklića.

Na kraju, uspeh kod publike "Vojne Akademije" Dejana Zečevića otvara brojna pitanja na temu tematskih i žanrovskih potreba našeg savremenog filma, upravo zbog svoje jednostavnosti i pozitivne energije.

Izvor: Novosti

No comments:

Post a Comment