TEKSTOVI NA BLOGU

Thursday, March 31, 2016

[BFF]: REGIONALNI ANIMIRANI FILM



Druge takmičarske večeri predstavljeno je dvanaest filmova četrnaest autora iz  regiona jugoistočne Evrope: Hrvatske, Slovenije i Bugarske.

Veče je otvorio film Ane Kolege Sanjala si – intimna priča inspirisana muzikom Darka Rundeka. Priča prati devojku, njene snove, čežnje i gotovo nemoguća nastojanja da se ostvari i postavi granicu svojih traganja u realnosti. Vidljivim potezima četke, crvenom i plavom bojom kao dominantnim koloritnim vrednostima u filmu, kojima suprotstavlja jak linijski crtež, Ana Kolega jasno uspostavlja distinkciju između snova i jave koji se neprestano smenjuju. Ta smena ogleda se i u upečatljivom prelazu, kada se prizor okretanja ploče na gramofonu paralelnom montažom izjednačava sa prizorom vrtloga sna.

 

Eksperimentalni film Kompozicija Mitje Mančeka bavi se zvukom i slikom kao osnovnim elementima filma. Svodeći sliku na liniju koja se usložnjava prateći zvučnu matricu, autor stvara neprekidno promenljive i uravnotežene kompozicije.

Filmom Vučje igre publici se predstavila Jelena Oroz. Priča o samoći tri mala vuka u kasno popodne ostvaruje se kroz oštre koloritne kontraste tamnih boja prostora, svetlih boja glavnih likova, i elemenata kompozicije svedenih na geometrijske oblike. Autorka uspeva da ostvari oštre kontraste koji vode ka razrešenju u završnim segmentima filma, otkrivajući razlog vučje samoće.



 



Stakleni čovjek Daniela Šuljića priča je o svakodnevici čoveka pod konstantnim nadzorom skenera, otuđenog i svedenog na kombinacije brojeva. Svodeći crtež na plavu liniju, na forme bez detalja, postiže se izvesna transparentnost u službi priče, dok muzika i zvuk čine bitan deo filma, sastavljeni od taktova i ritmova industrijskih mašina.

Probudi me Dee Jagić košmarna je priča ispričana spojem animacije, dokumentarnih snimaka prostora, i muzike. Tragajući u prostoru, krećući se kroz mračne šume pune monstruoznih stvorenja, dečak uspeva da se domogne kuće i tone u san. Autorka izneverava naša oćekivanja na gotovo surov način: crne seni provaljuju u sobu i prekrivaju dečaka koji spava, da bi postepeno prekrile čitav kadar.



 

U Čobanu Matije Pisačića, naslovni lik živi miran život sa svojom kerušom Lajkom, sve do trenutka dok je maskirani ljudi ne otmu i radi eksperimenta je pošalju u svemir. Čoban groteskno tužnog lica kreće za njom u srce zemlje, gde doživljava uspon i pad muzičke karijere. Kroz simboliku i  ironiju film preispituje pitanje čovekovog napretka koji žrtvuje i otima ono što nam je najbliže. Govoreći kroz žanrovske norme naučne fantastike, film uspeva da objedini ono duboko intimno i spoljašnje (strano), izraženo kroz crnu prikazu u svemiru koja kroji naše sudbine. Film se završava scenom u kojoj Čoban pronalazi svog psa, sada mutiranog u napredno antropomorfno biće, dok slobodno, bez odeće, trči kroz rajski vrt, po prvi put sa osmehom na licu.

CHOBAN trailer from Matija Pisačić on Vimeo.

Zlatko Bourek i Pavao Štaltera, dvojica majstora animacije, a slobodno se može reći i klasika, čiji su radovi, koji se danas svrstavaju u tzv. Zagrebačku školu crtanog filma, odavno deo kanona svetskog animiranog filma, predstavili su se svojim recentnim filmom Wiener Blut. Ova snažna drama o užasima Drugog svetskog rata prati staricu Sariku koja u osvit Holokausta odlazi u jevrejski starački dom. Film je posvećen Otou Diksu i Georgu Grosu, predstavnicima Nove objektivnosti u posleratnoj Nemačkoj, i oslikava stilske karakteristike ova dva umetnika, prikazujući groteskna ljudska bića, osakaćena i bez izraza. Muzika je bitan deo filma jer prati priču kroz valcer koji se postepeno distorzira kao predskazanje užasa koji sledi, a kulminaciju tog užasa predstavlja dokumentaristički audio zapis Hitlerovog govora kao i snimaka logora i izmučenih Jevreja.

Tajni laboratorij Nikole Tesle Bruna Razuma snimljen u stop-motion tehnici animacije lutaka, preispituje mogućnosti tehničkog i tehnološkog nasleđa, njegove mogućnosti i zloupotrebe, pripovedajući na duhovit i pomalo ironičan način o nasleđu Nikole Tesle – robotu čije je razvijanje Tesla napustio. Posle smrti svog tvorca, robot se igrom slučaja obnavlja, razmišlja i zaključuje, toliko da je sposoban da za sebe napravi – roboticu.

 
 
Draško Ivezić komedijom sa elementima satire Ljubav i prevozna sredstva preispituje pojam i funkciju ljubavi u savremenom društvu. Iskoristivši crno-belu tehniku i laviranje, autor pojačava stepen ironije izražen kroz gegove parova u prevoznim sredstvima: avionima, brodovima, čamcima, motociklima. Sa druge strane, junaci filma su obeshrabreni, tužni i rezignirani, reću svako na svoju stranu da bi se u završnom delu filma sreli na raskršću puteva simbolično oličenom u autobuskom stajalištu.

Irena Jukić Pranjić se u filmu Požuda bavi stalnim idealizovanjima "ženske prirode", često praćenim poniženjima. Izrazito duhovito uhvaćeni karakteri žene, u liku crne mačke, i muškarca, u liku krotitelja u cirkusu, nasmejao je publiku i jasno se poigravao odlikama muške i ženske prirode.

Romantična komedija Slatki snovi Dinka Kumanovića oslanja se na estetiku nemog filma sa klavirskom muzikom kao osnovom. Priča o ukrštanju puteva kućnog hrčka i para veverica usled spleta okolnosti u šumi razrešenje nalazi u snovima glavnih aktera.

Kako mrgud popravlja stvari Radostina Neykova i Sofiye Ilieve zatvorio je ovo takmičarsko veče. Zanimljivom animacijom kolažiranja tkanine u stop motion-u gradi se lik Ljutka koji živi na tavanu i prezire svetlost. Da bi se otarasio svetlosti on renovira tavan prekrivajući ga crnom bojom, ali ostali stanovnici tavana u strahu ruše Ljutkove barijere i otkrivaju čari noćnog neba.

Jake autorske poetike, različita tematska interesovanja i koherentne stilske odlike karakteristike su filmova koji su prikazani u selekciji regionalni (jugoistočna Evropa) animirani film. Kako se može naći zajednički imenitelj za ovu takmičarsku celinu, a to bi bila kritička distanca prema društvenim dešavanjima u prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, ovi filmovi nastoje da prošire i obogate naše iskustvo promišljanja društvene stvarnosti - neki sa manje, neki sa više uspeha. Iako je pitanje tehnološkog napretka u budućnosti i sumnja u njegove pozitivne strane toliko eksploatisano - od apokaliptičnih vizija holivudskih spektakala, preko art-filmova Tarkovskog i Kjubrika, do književnih klasika Orvela i Hakslija, filmovi koji su se bavili upravo ovom temom (Stakleni čovjek, Čoban i Tajni laboratorij Nikole Tesle) bili su najuspešniji. 

Svakako da nije samo tema ono što kvalitativno izdvaja ove filmove. U pitanju su izrazito jasne i potpune stilske odlike koje prate priču, komentarišu i vode ka daljim mogućim značenjima. Sa druge strane nikako se ne sme izostaviti izvanredna drama Wiener blut koja kroz stilske odlike crteža i boje Nove objektivnosti, muzike, dokumentarističkih elemenata i simbolizam tako jasno i precizno sažima katastrofe holokausta da može da stoji rame uz rame sa bilo kojim remek delom dugometražnog filma koji za temu ima užase zločina iz ovog perioda.

Vladimir Zaharijević

No comments:

Post a Comment