TEKSTOVI NA BLOGU

Tuesday, November 25, 2014

BAJIĆ O TRAVELATORu

Novi kadar Đorđe Bajić je napisao kritiku Travelatora za regionalni sajt Pazi, snima se.

Bogami, filmovi poput „Travelatora“ su prava retkost, kako u Srbiji, tako i u regionu. Jesmo čekali dugo (film je u postprodukcionom limbu boravio čak pet godina), ali se isplatilo…
Travelator, Srbija, 2014., drama/akcija, 99 minuta
Režija: Dušan Milić
Uloge:Nikola Rakočević, Boris Isaković, Khetanya Henderson, Jack Dimich, Đorđe Đoković, Branka Šelić, Slavko Labović, Milan Jovanović Strongmen
Dobra godina za srpski film, nema šta. Istina, ostalo je mesec i kusur do isteka 2014, ali već možemo da polako svodimo račune. U prilično jakoj i raznovrsnoj konkurenciji, Milićev „Travelator“ se nameće kao najprijatnije iznenađenje godine i film koji će, sa punim pravom, biti visoko pozicioniran na mnogim domaćim godišnjim the best of listama. A nije slutilo na dobro… „Travelator“ je, čak i za balkanske (ne)uslove, predugo kasnio, što je, zna se, obično rđav znak. Takođe, bez obzira na zanimljive ideje i kontinuitet u radu, reditelj/scenarista Dušan Milić do sada nije uspeo da snimi film koji bezrezervno oduševljava i u potpunosti zadovoljava. „Jagoda u supermarketu“ (2003) i „Guča!“ (2006) su više obećavali nego što su isporučili, a isto važi i za Milićevu seriju „Folk“ (2012-2014) koja je sjajno počela, a onda počela da tone u mulj prosečnosti. Za razliku od svojih prethodnika, „Travelator“ je baš-baš kako treba.
Priča Milićevog novog filma je istovremeno jednostavna i komplikovana. Nikola Rakočević glumi momka zvanog Slovenac, pasioniranog gejmera koji sa majkom živi u izbegličkim naselju u Krnjači. Naš junak je, bez obzira na svoje mlade godine, duboko zaglibio u kriminal i za sumnjive tipove već uveliko obavlja prljave poslove. Milić od samog početka dosta eksperimentiše sa stilom (gejmplej, kamera iz ruke, POV), te svoju priču ispripoveda preplićući dve narativne linije – jedna se dešava u sivom Beogradu i okolini (Slovenac sa prirodnom bojom kose), druga je smeštana u neonom okupan Las Vegas (izblanširani Slovenac). U prvom trenutku nije sasvim jasno da li je američki segment Milić tretira kao stvarnost ili je u pitanju fantazija, ali kako film odmiče kockice počinju polako da se slažu.

Bez obzira na ograničen budžet, „Trevelator“ je vizuelno izuzetno bogat film. Delovi snimani u Las Vegasu su fenomenalni. Direktor fotografije Petar Popović je u gerilskim uslovima (ekipa nije imala dozvolu da snima u SAD) napravio pravi podvig. Sve pohvale su takođe zaslužili montažeri Milena Predić i Lazar Predojev, te kompozitor Aleksandar Ranđelović. Milić je okupio zaista vrsnu ekipu i iskoristio potencijal svojih saradnika do maksimuma. Od glumaca, Nikola Rakočević je apsolutno dominantan i prisutan u, praktično, svakom kadru. On se specijalizovao sa teen angst uloge, ali je njegov zadatak u „Travelatoru“ bio posebno zahtevan. Slovenac ima veoma malo teksta i mnogo krupnih planova, pa je Rakočević morao da glumi očima, da većim delom filma dočarava stanje, a ne zbivanje. Boris Isaković je standardno dobar, a posebno osveženje i „slatkiš za oči“ predstavlja tamnoputa američka glumica/plesačica Khetanya Henderson.
Inspirišući se, po vlastitom priznanju, opusom Živojina Pavlovića i crnim talasom, Milić je u ovom svom uspelom filmskom eksperimentu otišao i mnogo, mnogo dalje. „Travelator“ je naglašeno moderan film, ali ta modernost nije usiljena, nije veštačka, fingirana. Kontrast Beograda i Las Vegasa se odlično uklapa u priču o prvoj bedi i lažnom sjaju, te tvori parabolu o otuđenju i beznađu, svojevrsnu filmsku studiju o (bez)vrednosti ljudskog života. Završnica filma je posebno impresivna pošto sadrži, odgovorno tvrdim, najbolje koreografisnu i realizovanu akcionu sekvencu u novijoj istoriji regionalnog filma. Izuzetno zadovoljavajuće finale je najbolji način da se Milić i ekipa oproste od svojih gledalaca. „Travelator“ korača sigurnim korakom i do cilja stiže sa puno stila, visoko uzdignute glave.

Izvor: Pazi, snima se

No comments:

Post a Comment