Deo scenarističke građe Srđana Koljevića doživeo je pretpremijeru u okviru priredbe koju je u Andrićgradu režirao Milan Nešković u povodu stogodišnjice Sarajevskog atentata. Posle vidovdanske proslave, kreće i snimanje Koljevićevog filma koji je za regionalni sajt Pazi, snima se predstavio Novi kadar Zoran Janković,
Pazi, snima se: “Branio sam Mladu Bosnu”, novi film Srđana Koljevića
Premda u načelu ne bi trebalo da bude tako, činjenice katkad znaju da tvore i privid boljih dana; tako, recimo, poslednjih par sedmica u Srbiji je krenulo snimanje nekoliko igranih dugometražnih filmova. Nije reč, nažalost, o nenadanom instant-preporodu srpske kinematografije, već o sticaju okolnosti i prostoj činjenici da su nas pohodili sunčani dani u nizu. I tako je nakon “Dobrice“, “Otadžbine” i “Marka Kraljevića…” krenulo i snimanje novog filma Srđana Koljevića nazvanog “Branio sam Mladu Bosnu“.
Ovaj projekat je najavljivan već par leta; prvobitna ideja jer bila da premijera bude na upravo minuli Vidovdan i stogodišnjicu atentata u Sarajevu, ali su slučaj i teške i sve teže okolnosti u srpskoj kulturi hteli da snimanje krene tek i baš sada. Tako se Koljević nadovezao na iz dana u dana sve dužu listu ovdašnjih kreativaca koji su nadahnuće za nova dela našli u priči o Gavrilu Principu, Mladoj Bosni i Prvom svetskom ratu kao krovnom konceptu.
Srđan Koljević, u jednom trenutku najuposleniji srpski scenarista (po njegovim scenarijima nastali su brojni filmovi – “Kaži zašto me ostavi“, “Nebeska udica“, “Normalni ljudi“, “Klopka“, “Ljubav i drugi zločini“, “Krugovi“…) i u dva navrata i reditelj (“Sivi kamion crvene boje” i “Žena sa slomljenim nosem“) prethodnih dana medijima je pojašnjavao da se odlučio za ugao priče o Principu koji će se uglavnom baviti moralnim dilemama i časnim činjenjem Rudolpha Zislera, advokata Gavrila Principa i bratije po službenoj dužnosti. Osim toga, u izjavi za dnevni list “Blic” Koljević je precizirao i da je u ovoj priči o Hrvatu austrijskog porekla, socijalisti i intelektualcu, prepoznao hrabrost koja se „danas prepoznaje kao moralni integritet i univerzalni princip koji je potreban ljudskoj civilizaciji“, jer je „njegovo herojstvo bezvremeno“. Pri pisanju scenarija korišćena su sećanja supruge Veljka Čubrilovića, jednog od optuženih, a Koljevićeva konkretna ideja-vodilja je da priču o sarajevskom atentatu prelomi kroz istražni postupak i sudsku dramu.
Na planu osnovnih činjenica, pak, stvari stoje ovako – scenario je napisao sam Koljević, direktor fotografije je Goran Volarević, stari Koljevićev saranik, ali i snimatelj filmova “Četvrti čovek” i “Montevideo, Bog te video” i “Montevideo, vidimo se!“, dok će se za muziku postarati Bilja Krstić, možda i najpopularnija autorka i izvođačica glavnog toka srpske etno-muzike danas.
Glavna uloga dodeljena je Nikoli Rakočeviću (“Šišanje“, “Krugovi“) dok će Gavrila Principa igrati mladi Kruševljanin Miloš Đurović. Osim njih gledaoci će u ostvarenju “Branio sam Mladu Bosnu” gledati i Nebojšu Glogovca, Vuka Kostića, Borisa Isakovića, Ljubomira Bandovića, Anicu Dobru, Dragana Petrovića, Radoslava Milenkovića, Irfana Mensura, Branislava Lečića…, kao i neka sasvim nova lica (Vučić Perović, Milan Marić, Vaja Dujović, Marko Grabež, Marko Pavlović…).
Po pitanju budžeta, film nastaje u koprodukciji Košutnjak Filma i Radio Televizije Srbije (koji nakon prošlogodišnjeg razlaza nanovo sarađuju), uz pomoć Filmskog centra Srbije, na čijem je konkursu Srđan Koljević sa ovim filmom bio jedan od laureata. Određeno je šest sedmica za snimanje slike (snimaće se u Beogradu, Pančevu, Valjevu, na Mokroj gori), dok se već pominje 14. oktobar kao datum svečane premijere, a najavljeno je da će krajem ove godine “Branio sam Mladu Bosnu” biti prikazan na programu RTS-a u vidu četvorodelne serije.
RTS je hitro sročio kraću igrano-dokumentarnu seriju “Srpska štampa 1914-1915“, Miloš Škundrić će uskoro premijerno prikazati svoj dokumentarni film “Dugo putovanje u rat“, Lazar Ristovski (uprkos silnom medijskom pritisku) ipak nije uspeo da počne snimanje svog planiranog filma “Čarape kralja Petra“, za projekat “Sjene“, i na Kickstarteru predstavljeni i nuđeni projekat, srećom, kako javljaju, još ima nade, a Koljević će svakako prvi stići na cilj kada je u pitanju dugometražni igrani film na temu Prvog svetskog rata i srodno-bliskih mu događaja i fenomena.
Iako se po silini ponude i najava u medijama čini da se u priči o Principu i narečenom ratu nazire nova goruća tačka srpske nacionalne surenjivosti, valja sačekati da vidimo šta će Koljević u tako kratkom roku biti kadar da sroči i izvede. Ugao gledanja je svakako dovoljno osoben, autorska ekipa ostavlja utisak serioznosti, a ova tema je sve do ovog jubileja istrajno, nesmotreno, pa i autosaboterski bivala zanemarivana i zaobilažena. Možda je kucnuo čas da s(j)ene izađu na svetlo (filmskog) dana u svojoj svojoj filmičnosti i punoći.
Premda u načelu ne bi trebalo da bude tako, činjenice katkad znaju da tvore i privid boljih dana; tako, recimo, poslednjih par sedmica u Srbiji je krenulo snimanje nekoliko igranih dugometražnih filmova. Nije reč, nažalost, o nenadanom instant-preporodu srpske kinematografije, već o sticaju okolnosti i prostoj činjenici da su nas pohodili sunčani dani u nizu. I tako je nakon “Dobrice“, “Otadžbine” i “Marka Kraljevića…” krenulo i snimanje novog filma Srđana Koljevića nazvanog “Branio sam Mladu Bosnu“.
Ovaj projekat je najavljivan već par leta; prvobitna ideja jer bila da premijera bude na upravo minuli Vidovdan i stogodišnjicu atentata u Sarajevu, ali su slučaj i teške i sve teže okolnosti u srpskoj kulturi hteli da snimanje krene tek i baš sada. Tako se Koljević nadovezao na iz dana u dana sve dužu listu ovdašnjih kreativaca koji su nadahnuće za nova dela našli u priči o Gavrilu Principu, Mladoj Bosni i Prvom svetskom ratu kao krovnom konceptu.
Srđan Koljević, u jednom trenutku najuposleniji srpski scenarista (po njegovim scenarijima nastali su brojni filmovi – “Kaži zašto me ostavi“, “Nebeska udica“, “Normalni ljudi“, “Klopka“, “Ljubav i drugi zločini“, “Krugovi“…) i u dva navrata i reditelj (“Sivi kamion crvene boje” i “Žena sa slomljenim nosem“) prethodnih dana medijima je pojašnjavao da se odlučio za ugao priče o Principu koji će se uglavnom baviti moralnim dilemama i časnim činjenjem Rudolpha Zislera, advokata Gavrila Principa i bratije po službenoj dužnosti. Osim toga, u izjavi za dnevni list “Blic” Koljević je precizirao i da je u ovoj priči o Hrvatu austrijskog porekla, socijalisti i intelektualcu, prepoznao hrabrost koja se „danas prepoznaje kao moralni integritet i univerzalni princip koji je potreban ljudskoj civilizaciji“, jer je „njegovo herojstvo bezvremeno“. Pri pisanju scenarija korišćena su sećanja supruge Veljka Čubrilovića, jednog od optuženih, a Koljevićeva konkretna ideja-vodilja je da priču o sarajevskom atentatu prelomi kroz istražni postupak i sudsku dramu.
Na planu osnovnih činjenica, pak, stvari stoje ovako – scenario je napisao sam Koljević, direktor fotografije je Goran Volarević, stari Koljevićev saranik, ali i snimatelj filmova “Četvrti čovek” i “Montevideo, Bog te video” i “Montevideo, vidimo se!“, dok će se za muziku postarati Bilja Krstić, možda i najpopularnija autorka i izvođačica glavnog toka srpske etno-muzike danas.
Glavna uloga dodeljena je Nikoli Rakočeviću (“Šišanje“, “Krugovi“) dok će Gavrila Principa igrati mladi Kruševljanin Miloš Đurović. Osim njih gledaoci će u ostvarenju “Branio sam Mladu Bosnu” gledati i Nebojšu Glogovca, Vuka Kostića, Borisa Isakovića, Ljubomira Bandovića, Anicu Dobru, Dragana Petrovića, Radoslava Milenkovića, Irfana Mensura, Branislava Lečića…, kao i neka sasvim nova lica (Vučić Perović, Milan Marić, Vaja Dujović, Marko Grabež, Marko Pavlović…).
Po pitanju budžeta, film nastaje u koprodukciji Košutnjak Filma i Radio Televizije Srbije (koji nakon prošlogodišnjeg razlaza nanovo sarađuju), uz pomoć Filmskog centra Srbije, na čijem je konkursu Srđan Koljević sa ovim filmom bio jedan od laureata. Određeno je šest sedmica za snimanje slike (snimaće se u Beogradu, Pančevu, Valjevu, na Mokroj gori), dok se već pominje 14. oktobar kao datum svečane premijere, a najavljeno je da će krajem ove godine “Branio sam Mladu Bosnu” biti prikazan na programu RTS-a u vidu četvorodelne serije.
RTS je hitro sročio kraću igrano-dokumentarnu seriju “Srpska štampa 1914-1915“, Miloš Škundrić će uskoro premijerno prikazati svoj dokumentarni film “Dugo putovanje u rat“, Lazar Ristovski (uprkos silnom medijskom pritisku) ipak nije uspeo da počne snimanje svog planiranog filma “Čarape kralja Petra“, za projekat “Sjene“, i na Kickstarteru predstavljeni i nuđeni projekat, srećom, kako javljaju, još ima nade, a Koljević će svakako prvi stići na cilj kada je u pitanju dugometražni igrani film na temu Prvog svetskog rata i srodno-bliskih mu događaja i fenomena.
Iako se po silini ponude i najava u medijama čini da se u priči o Principu i narečenom ratu nazire nova goruća tačka srpske nacionalne surenjivosti, valja sačekati da vidimo šta će Koljević u tako kratkom roku biti kadar da sroči i izvede. Ugao gledanja je svakako dovoljno osoben, autorska ekipa ostavlja utisak serioznosti, a ova tema je sve do ovog jubileja istrajno, nesmotreno, pa i autosaboterski bivala zanemarivana i zaobilažena. Možda je kucnuo čas da s(j)ene izađu na svetlo (filmskog) dana u svojoj svojoj filmičnosti i punoći.
No comments:
Post a Comment