TEKSTOVI NA BLOGU

Wednesday, April 16, 2014

JANKOVIĆ vs MATIČEVIĆ

Novi kadar Zoran Janković uradio je intervju sa Mladenom Matičevićem za regionalni sajt Pazi snima se. Prenosimo najzanimljivije delove tog razgovora,

Mladen Matičević


  • Nastanak “Mog zanata” nije pratila uobičajena medijska halabuka; možete li, stoga, da nam predstavite genezu ovog projekta?
Kao veliki fan Arsena Dedića, od 2006 godine imao sam veliku želju da snimim dugometražni dokumentarni film o njemu i njegovoj umetnosti. Ta ideja je bila samo jedna od mnogih koje nosim u sebi i pretila joj je realna opasnost da ostane isključivo u mojoj glavi, sve dok na jednom od izdanja dokumentarnog festivala DokuArt u Bjelovaru nisam upoznao gospođu Veru Robić Škarica. U decembru 2011 godine, došao sam u Zagreb i Veri predložio da bude producent. Na moju sreću, njoj se dopao moj koncept i pristala je. Posle dve godine mukotrpnog rada stvorili smo film na koji sam izuzetno ponosan.
  • Kako je tekao sam proces snimanja? Kako se Dedić pokazao tom prilikom?
Kada pravite film o realnoj osobi i kada je ta osoba vrhunski umetnik, proces rada je uvek veoma kompleksan. Ako pokušavate da na svoj način ispričate priču o nečijem životu, taj neko je primoran da vas pusti u svojoj privatni svet, a to nije lako. Između Arsena i mene se, uz mnogo uspona i padova polako ali sigurno uspostavljalo poverenje, i mislim da smo na premijeri filma definitivno shvatili da smo uradili veliki dobar i pošten zajednički posao. Snimanje sa Arsenom nije uvek bilo lako, ali ni rad sa mnom nije lak. Arsen je jedini genije koga sam lično upoznao i ceo ovaj film je posveta toj genijalnoti.
Moj zanat _ 6scena iz filma “Moj zanat”
  • “Moj zanat”, reklo bi se, na implicitnom nivou predstavlja nastavak razrade motiva tihih heroja, koji je predstavljao jednu od osnova vašeg ranijeg dokumentarnog rada, “Kako postati heroj”, zar ne?
Ja se u svakom filmu, i uvek bavim isključivo herojima, bilo da pokušavam da pronađem jednog u sebi ili da se bavim genijalnim muzičarem ili na polju igranog filma , kao što ste vi to formulisali, tihim herojem. Filmovi treba da pripadaju herojima. Ne volim priče o ljudima koji isključivo trpe život i ne preduzimaju ništa. Život i umetnost imaju svrhe samo ukoliko u sebi i svojim delima pokušavate da pronađete herojsko i uzvišeno.

  • Na Klasik TV-u trenutno se emituju “Neki novi klinci”, serija koju ste režirali. Kako vama kao ključnom autoru ova serija izgleda danas?
Jako volim seriju “Neki novi klinci”. Iako ona nije moje autorsko delo u smislu da je to projekat koji sam sam osmislio, gurao i realizovao, veoma sam ponosan na nju. Mislim da je ona jedna šarmantna pozitivna utopija u koju je moguće sakriti se od neprijatnog sveta u kome svi zajedno živimo. Ključni autor i duša tog projekta bila je autorka scenarija , moja draga i nikada prežaljena prijateljica Spomenka Kovač. Generacije klinaca koje vole ovu seriju, taj mali divni svet duguju Spomenki Kovač.

Zajednoscena iz filma “Zajedno”
Taj film je, zbog veoma skromne reklame, u bioskopima videlo tek nekoliko hiljada ljudi. Na YouTubeu ga je u različitim “kačenjima” videlo više od milion ljudi. RTS ga već dva puta za redom pušta pred Novu Godinu. Film je dugo putovao, ali je stigao u srca ljudi, gde mu je i mesto. To je film koji jako volim, i koji će po mom mišljenju vrlo,vrlo dugo živeti.
  • Na planu tona i motiva “Zajedno” u dobroj meri korespondira sa onim što znamo iz vašeg scenarističkog rada, TV filma “Noćni igrač”. Mislite li da kod nas i dalje ima nade za obnovu, odredimo to tako, egzistencijalistički intoniranih melodrama na tragu nasleđa francuskog filma tog soja?
Posmatrajući srpsku kinematografiju čiji su junaci uglavnom unesrećeni, silovani, progonjeni, siromašni i na karikaturu svedeni junaci, nisam siguran koliko ima nade za filmove čiji junaci su intelektualci čiji problemi nastaju isključivo usled njihovih emocija. Nadam se da ima. Trenutno pišem dva teksta koji bi mogli postati takvi filmovi.
  • Nakon uspeha “1 na 1”, dugo je kao vaš naredni projekat figurirao naslov “Čelik i sunce”. Šta se dogodilo sa tim projektom i tom namerom?
Čelik i sunce” je moj najbolji scenario (pisao sam ga sa Sašom Radojevićem), i svi su mu se u proteklih deset godina divili. On izgleda ima samo jedan problem, a to je što je njegov glavni junak, srpski oficir, pravi heroj, neko koga bi u američkoj verziji filma igrao Clint (Eastwood). U opštoj potrebi koja je ovde do sada vladala, potrebi da se srpski heroji izbrišu i unize, da im se uskrati pravo na filmski život, “Čelik i sunce” i dalje čeka u mojoj fioci. Ali kada bude oživeo, pokazaće svoju strahovitu snagu.
  • Šta možemo da očekujemo od Vas na planu igranog filma?
Veliki epski film “Neki moji prijatelji” koji pokušavam da “spakujem” na relaciji Beograd – Zagreb i dva intimna koji se zovu “Some Guys Have All the Fun”” i “Sneg na staklu” .
  • O čemu je reč u” Nije se vratio”, narednom dokumentarnom projektu, za koji Vam je obećana finansijska pomoć Filmskog centra Srbije?
Nije se vratio” će biti dokumentarna road melodrama o sudbinama ruskih dobrovoljaca koji su poginuli u ratu u Bosni između 1992 i 1994.

Izvor: Pazi snima se

No comments:

Post a Comment