TEKSTOVI NA BLOGU

Friday, February 14, 2014

FILIPOVIĆ by JANKOVIĆ

Novi Kadar Zoran Janković napravio je intervju sa Stevanom Filipovićem u povodu njegovog novog filma "Pored mene" za City Magazine.

Pojasni nam razvojni put, kako si od Šejtanovog ratnika preko Šišanja stigao upravo do Pored mene?
Sigurno su vezivno tkivo filmovi iz osamdesetih na kojima sam rastao, posebno filmovi o tinejdžerima i za tinejdž publiku. Prvim filmom sam hteo da napravim „naš“ odgovor na ove priče, baziran na lokalnoj mitologiji, i poručim glasno da svi mi koji smo formirani na američkoj pop-kulturi i doživljavamo je kao važan deo sopstvenog identiteta, nemamo čega da se stidimo, naprotiv. Šejtan je ljubavno pismo Frediju Kruegeru, Monster Squadu, Georgeu Lucasu, Peteru Jacksonu i svim ostalim likovima ili autorima čiji filmovi su mi dali “prolaz u Narniju“ u koju sam mogao da pobegnem kad god sam poželeo, i sklonim se od svih sranja koja su pratila godine mog odrastanja u Srbiji.
Ostatak evolucije je odgovor na političku realnost države u kojoj živim, s kojom nisam znao kako da komuniciram sem preko filmova koje pravim, a imao sam potrebu da direktnije govorim o nekim stvarima. Iz toga je nastalo Šišanje.
Mislim da se Pored mene fino oslanja na prethodna dva filma, iako je dosta drugačiji, u svakom smislu.
Pored mene
Pored mene
Najava tvog novog filma je verovatno starije među filmofilima podsetila na Klub ranoranilaca (Breakfast Club), klasik Johna Hughesa, koliko ti prijaju i koji je tvoj odnos prema mogućim pomenutim referencama?
The Breakfast Club project je bio radni naslov ovog filma dok nismo smislili Next to me, tako da mi je jako drago kad neko vidi tu paralelu, i samim tim razume na koje tradicije se film oslanja. Drugi uticaji su svakako filmovi Roberta Altmana, sa istovremenim praćenjem sudbina različitih likova unutar veće grupe (idealan primer – Gosford Park), francuski Entre Les Murs, kao i Psycho Alfreda Hitchcocka, zbog načina na koji glavni junak u jednom trenutku prestaje da bude profesorka Olja (Hristina Popović), a njeno mesto zauzima kolektivni lik – razred.
Ovim filmom se očito obraćaš na prvom mestu mlađima, te ima li pop-kultura, sve i da je shvatimo tek kao zgodni eufemizam za gikovštinu, zbilja snage da promeni nešto na društvenom planu?
Koliko je puta su glumci poput Morgana Freemana morali da igraju predsednika dok nisu utrli put za Baraka Obamu? Naravno da ima snage za promene, samo nema šanse da se to desi sad i odmah i da se sve reši jednim filmom. Ako se gleda na većem uzorku, nije li baš pop-kultura izazvala tektonske poremećaje u poslednjih par decenija, i u procesu potpuno transformisala (između ostalog) i samu geek supkulturu? Od socijalnih parija i prodavaca stripova u Simpsonovima, došli smo dotle da gikovi danas praktično vladaju svetom (Gates, Zuckerberg…), i da su postali skoro pa kul. Sve ovo na užas pred-internetske generacije geekova, koja iz perspektive FRP seansi u majčinom podrumu svakako nije mogla da zamisli kako danas izgleda Comic-Con, da će vampiri postati toliko mainstream da su već dosadni, i što bi im bilo najvažnije – kako danas izgledaju geek-ženke.
Pored mene
Pored mene
Pop-kultura agresivnim pristupom može da donese velike društvene promene i utiče na mase, ali angažovani film (kako god da je „zapakovan’’) u maloj zemlji kao što je Srbija možda samo može da pretenduje da utiče na pojedince. Uveren sam da će mnogi klinci koji se nalaze u poziciji žrtve u gimnaziji moći da nađu neke svoje heroje u Pored mene, i jako mi je drago zbog toga. Jedva čekam da završim film i vidim reakcije.
Pored mene se nastavlja na praktično nepostojeću tradiciju srpskog omladinskog filma, šta bi potencijalnim gledaocima Pored mene preporučio i od ovdašnjeg i od stranog teen-filma?
Pa, evo za početak da pogledaju filmove Johna Hughesa. Ja sam ih puštao studentima u sklopu priprema za snimanje, i mislim da su mnogi jako dobro izdržali test vremena. Obavezna lektira bi bila i meni potpuno genijalna serija Freaks and Geeks iz 1999. godine.
Pored mene
Pored mene
Kad možemo da očekujemo Pored mene u bioskopima i šta se zbiva sa projektom Dobra žena?
Sad ulazim u proces montaže, a datum premijere objavljujemo kad budemo sigurni. Dobru ženu, film po scenariju Mirjane Karanović, snimamo u septembru.

Izvor: City Magazine

No comments:

Post a Comment