TEKSTOVI NA BLOGU

Wednesday, August 28, 2013

PREDRAG EJDUS O FILMU KAD SVANE DAN I O NOVOM MINISTRU KULTURE

Predrag Ejdus, poznati glumac, došao je da se pokloni niškoj publici na Filmskim susretima s posebnom emocijom jer je glumio u filmu „Kad svane dan“, koji govori i o tragičnoj sudbini njegovih predaka.

Kaže da voli da dođe na festival u Niš. Obožava da se druži s kolegama glumcima. Za njega bi Ivan Tasovac bio idealan ministar kulture.
 
Vas film „Kada svan dan“ lično dotiče...
- Sonja i Solomon, koje ja pominjem u filmu, zaista su moji baba i deda koji su ubijeni na Starom sajmištu. Njihov sin Ljolja, moj otac, bio je četiri i po godine u oficirskom logoru u Sarajevu i zato je preživeo. Nemci su poštovali Ženevsku konvenciju kad se radilo o oficirima. Sigurno je pretpostavljao da su mu majka i otac ubijeni u Beogradu. Po povratku iz logora započeo je život iz početka, oženio se mojom majkom i osnovao porodicu. Kad sam čuo da Paskaljević, koji je moj dobar drug, i Filip David spremaju ovaj film hteo sam sam da im se javim da želim da glumim bez honorara. Čim sam pročitao scenario, rekao sam im da ulogu rabina treba proširiti jer je nedorečena. Prihvatili su, i čak kroz ovu ulogu ispovedam i sopstvenu sudbinu.
Zašto su se sve vlasti posle Drugog svetskog rata tako odnosile pre Starom sajmištu?

- Niko da sada nije dao suvisli odgovor na to pitanje. Partizani su na dostojan način obeležili druge nacističke logore-Jasenovac i Gradište. Na Starom sajmištu je stradalo 90 odsto građana Srbije iako se nalazio tada na prostoru Nezavisne države Hrvatske. Međutim, policija generala Milana Nedića je hapsila i odvodila Jevreje u logor, a ne Nemci. Neki sad smatraju da Nedića treba rehabilitovati. S druge strane, mnogo je jevrejske imovine konfiskovano, tako da i to može da bude jedan od razloga.
 
Zašto se češće niste pojavljivali na Filmskim susretima?
- Bio sam najmanje 10 puta. Ja sam više igrao u pozorišnim predstavama. Dobio sam nagradu za debitansku ulogu u filmu „Polenov prah“ kad sam prvi put došao na Filmske susrete. Nisam dobio posle toga nijednu drugu nagradu. Volim da dođem u Niš i družim se s kolegama. S Metom Jovanovskim sam prijatelj 40 godina, i družili smo se celu noć sada u Nišu. Obavezali smo se da ćemo i dalje biti prijatelji
 
Šta mislite o predlogu da Ivan Tasovac bude ministar kulture?
- Idealna ličnost za tu funkciju jer je ostvareni umetnik i ima političku težinu. On je već 10 godina na čelu Beogradske filharmonije, s kojom ima puno uspeha. Niko od njega ne bi trebalo da očekuje da bude mesija, niti da napravi neki kopernikanski preokret. Smatram da bi on bio dobar ministar i zato što ima odlične kontakte po celom svetu. Za kulturu nikad nema dovoljno para, ali je važno da se sredstva rasporede na pravi način. Siguran sam da bi Tasovac mogao da sprovede neophodne reforme u kulturi.

Više ovde:  http://www.blic.rs/Kultura/Vesti/401702/Predrag-Ejdus-Tasovac-bi-bio-dobar-ministar-kulture

No comments:

Post a Comment