TEKSTOVI NA BLOGU

Wednesday, December 17, 2014

DIMITRIJE NA BEFORE|AFTER

Novi kadar Dimitrije Vojnov napisao je tekst za sajt Before|After na temu uključivanja porno zvezda u svet mejnstrim filma. U jednom delu teksta bavi se i iskustvima jugoslovenske kinematografije na tom polju.
 
Ministar kulture i informisanja Ivan Tasovac napadnut je pre nekoliko sedmica bez mnogo dvoumljenja zbog činjenice da je film u kome glavnu ulogu igra porno zvezda Stoya izabaran na Konkursu za sufinansiranje dugometražnih filmova. Odsustvo bilo kakve zadrške u ovom napadu proističe iz pretpostavke da je Stoyin status kao porno zvezde neumitno vezan za nešto što ni na koji način ne može imati veze sa kinematografijom i pre se može tumačiti kao još jedna od formi tržišta seksa. 

stoya8

Ruku na srce, i sama Stoya u pojedinim izjavama poredi svoj rad sa onim seksualnih radnica, dakle poistovećivanje pornografije sa tržištem seksa, pa samim tim i odmak od kinematografije i bilo kakve forme kulture, nije svojstven samo našim medijima.
Međutim, ono što je sporno u ovom napadu nije zanemarivanje višeznačnosti pornografskog miljea, i raznih mogućnosti za njegovu interpretaciju već esencijalistički odnos prema Stoyi kao ženi koja valjda zbog svog staža u tom svetu, pa makar to bilo isključivo tržište seksa, nema pravo da se izrazi u formi koju srpsko Ministarstvo kulture prepoznaje kao umetnost.
Uostalom ako govorimo o seksualnim radnicama u istoriji naše kinematografije, ko može obrisati ogroman doprinos filma “Marble Ass” Želimira Žilnik u kome je transvestiti Vjeran Miladinović ostvario toliko značajnu ulogu da se beogradski queer festival po njemu zove Merlinka.

merlinka-8

Erotika je pak posebna priča, vrlo značajnu karijeru u našoj kinematografiji i saradnju sa nekim od najznačajnijih reditelja kao što su Živko Nikolić i Žika Mitrović ostvario je francuski glumac Alain Noury koji je pre dolaska u Jugoslaviju imao kakvu-takvu karijeru u raznim žanrovima ali upadljivo začinjenu erotskim filmovima kao što je klasik Justa Jaeckina (reditelja Emmanuelle) “Histoire d’O” ili Pourvu qu’on ait l’ivresseRinalda Bassija, dela sugestivnih naslova kao što je “Sex-Power” sa Jane Birkin itd.

hist-8
hist-88

Naravno, erotika i pornografija nisu isto, ali u vreme kada je Noury radio u Jugoslaviji, u literaturi tadašnjih sociologa kulture poput Milana Rankovića čije je knjiga “Seksualnost na filmu i pornografija” prava parodija nauke, praktično da jesu. Ako tome dodamo da je Noury vodio otvoreni život homoseksualca što je u SFRJ bilo kriminalizovano ali se on na to nije obazirao, onda je današnje skandalizovanje Stoyom svojevrsni kulturalni korak unazad.
Čak ni ljudi poput Rankovića u ono vreme nisu zahtevali da se filmovi poput “Lepote poroka” ili “Iskušavanja đavola” ne podrže zbog Nouryjevog angažmana a on je na kraju igrao i u partizanskoj epopeji “Vrhovi zelengore” i u najgledanijoj seriji “Bolji život”, bez ikakvih većih smetnji.
Neki od eksplicitnijih seks simbola sa bioskopskih ekrana imali su simpatije i u drugim postjugoslovenskim kinematografijama, recimo Sylvia Kristel, Emmanuelle lično je svoju poslednju filmsku ulogu odigrala u filmu “Dva sunčana dana” Ognjena Sviličića.

ema8
emma88

Ako po strani ostavimo skandale sa “procurelim” seks-snimcima kakve su kod nas imale Severina (glumica u nekoliko regionalnih filmova) ili Suzana Mančić (inače glumila u seriji “Selo gori a baba se češlja” Radoša Bajića koji je našao za shodno da napadne Tasovca zbog Stoye u Blicu) ili u Holivudu recimo Colin Farrell, kinematografija je odavno u svoje redove prihvatila glumce iz sveta pornografije.

Ostatak teksta možete proćitati OVDE.

No comments:

Post a Comment