TEKSTOVI NA BLOGU

Thursday, April 10, 2014

BAJIĆ vs ATOMSKI ZDESNA

Novi kadar Đorđe Bajić napisao je kritiku filma ATOMSKI ZDESNA za regionalni sajt posvećen filmu Pazi, snima se. Prenosimo njegova ključna razmišljanja o filmu.

Dragojević u svom novom filmu, baš kao i u “Paradi“, okuplja ekipu sastavljenu od umetnika iz bivših jugoslovenskih republika. “Atomski zdesna” je, zapravo, Juga u malom, pa se može posmatrati i kao svojevrsna alegorija regionalne situacije nakon ratova i razlaza. Prvi kadrovi (inserti iz crno-belog dokumentarca o blagodatima besplatnog letovanja u SFRJ) kontrastiraju ostatku filma. U današnje vreme, kako kaže jedan od junaka, besplatan je samo sir u mišolovci.

Atomski Zdesna - agenti i kupci

U osnovi, „Atomski zdesna“ predstavlja parafrazu čuvene drame (kasnije i filma) “Glengarry Glen Ross“… Grupa turističkih agenata dobija zadatak da gostima, namamljenim šestodnevnim besplatnim letovanjem, uvale nepovoljne tajmšer aranžmane. Svi agenti koji u predviđenom roku ne uspeju da izvrše zadatak – biće otpušteni. Borba za opstanak je surova, a kako film odmiče tenzija se sve više povećava.
Film počinje kao raspojasana komedija. Humor je prilično grub, neretko vulgaran, u pojedinim segmentima vuče na ostvarenja braće Farrelly ili Johna Watersa (ružičasti flamingo je jedan od lajt motiva filma i, najverovatnije, posveta najpoznatijem balitmorskom reditelju). Nižu se gross out momenti: likovi povraćaju, šmrču drogu sa vodokotlića, ližu sladoled uvaljan u pesak… Tu je i scena u kojoj mlada majka (Hristina Popović) istiskuje mleko iz grudi u čašu (mleko koje će, nešto kasnije, njen žedni suprug, Miloš Samolov, popiti na dušak), zatim eksplicitni prizor genitalija Srđana Todorovića (ili njegovog dublera) dok vrši malu nuždu (mogući parodični omaž “Srpskom fimu“)… Bez obzira što ova vrsta humora neće svima leći, Dragojević iz postavke izvlači maksimum. Film je smešan, ali, kako odmiče, mračniji tonovi sve više i više izbijaju na površinu. Za razliku od “Parade” u kojoj turobno finale deluje nakalemljeno, završnica “Atomskog zdesna” se prirodno nadovezuje na ostatak filma.


Glumački ansambl je pažljivo odabran. Najviše prostora je dobio Srđan Todorović, a krupne uloge imaju Branko Đurić, Nataša Janjić Lokas, Tanja Ribič i Brane Šturbej. Ostali glumci su takođe veoma dobri, slabe karike nema. Likovi jesu uglavnom stereotipni, čak i karikaturalni, ali to ne bi trebalo da smeta imajući u vidu žanrovsku odrednicu. Devedeset i kusur minuta nije dovoljno da priče svih junaka budu zaokružene, mesta za određena poboljšanja ima (scenario i dalje ostaje rak rana regionalnog filma), ali se u zbiru nameće utisak da je “Atomski zdesna” najbolji Dragojevićev uradak u ovom milenijumu.

Pored Dragojevića i glumaca, posebnu pohvalu zaslužuje direktor fotografije Dušan Joksimović zahvaljujući kome film deluje vizuelno bogato bez obzira na svedeni broj lokacija. Uz to, treba napomenuti i da odjavna špica sadrži nekoliko zanimljivih momenata: naklon krajem prošle godine upokojenom direktoru RTS-a Aleksandru Tijaniću u vidu citata („Važno vam je da kada uđete u kafanu imate bar da platite jednu turu. Posle sve ide lakše.“) i packe poimence pobrojanim članovima komisije koji su procenili da ovaj projekat ne zaslužuje finansijsku potporu Filmskog Centra Srbije.

Izvor: Pazi snima se

No comments:

Post a Comment